Biltemas kolfibervinyl?

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
jagheterdaniel: De tycker jag du gör rätt i :)

Adrenalinejunky_: Ja det är ju svårt att fånga helhetsintrycket och detaljerna med en kamera, tar man helbild på skotern så ser det ju bara svart ut, man ser ingen struktur på vinylen. Men som sagt man ska ju se det med egna ögon för att förstå hur det ser ut, då ser man även strukturen på lite håll.

SeriousSam: blir det kolfiber eller nån annan vinyl?
När du lägger den på Rmk'n så upplevde jag det lättast att borra bort nitarna till bakljuset och ta bort det och nita om det sen, sen även släppa på fotstegsfästena längst bak så du får vinylen under dom och inte behöver sitta å skära konturen efter infästningen, sen självklart dynan också och släppa tanken i bakkant så du kan tippa upp den så du kan lägga vinylkanten under tanken, det underlättar en hel del.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det blir kolfiber, tack för tipsen! :)

jagheterdaniel: De tycker jag du gör rätt i :)

Adrenalinejunky_: Ja det är ju svårt att fånga helhetsintrycket och detaljerna med en kamera, tar man helbild på skotern så ser det ju bara svart ut, man ser ingen struktur på vinylen. Men som sagt man ska ju se det med egna ögon för att förstå hur det ser ut, då ser man även strukturen på lite håll.

SeriousSam: blir det kolfiber eller nån annan vinyl?
När du lägger den på Rmk'n så upplevde jag det lättast att borra bort nitarna till bakljuset och ta bort det och nita om det sen, sen även släppa på fotstegsfästena längst bak så du får vinylen under dom och inte behöver sitta å skära konturen efter infästningen, sen självklart dynan också och släppa tanken i bakkant så du kan tippa upp den så du kan lägga vinylkanten under tanken, det underlättar en hel del.
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Ni som köpt biltemas vinyl, hur mycket har ni köpt och vad gick det på?
Jag och en kompis ska dra till Sundsvall och handla på onsdag så vore tacksam att veta ungefär vad det kommer att gå på. Jag är nämligen riktigt kass på matte så jag uppskattar verkligen om ni skulle vilja dela med er av erfarenheten. :)
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Ni som köpt biltemas vinyl, hur mycket har ni köpt och vad gick det på?
För 150 kr så får man en bit på 60x150 cm

Har inte köpt vinylen själv men det är ju bara att mäta på skotern och räkna ut ungefär hur mycket du behöver :) (plus lite till för att vara på den säkra sidan)
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Har köpt biltemas vinyl samt deras strålkastartoning som jag ska montera ikväll. Blir resultatet bra så kommer det upp bilder ikväll :)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Har du kollat hur ljusgenomsläppet är ? Lite ljus kan ju va bra dom få tillfällen de behövs !

Vart la fiint de där ;)

Lägg gärna upp lite mer bilder, svågern skall göra precis så där på sin svarta summit -12, så kan va kul att se lite bättre/större bilder :)
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Oj sorry, såg inte fören nu att du ville ha mer bilder :) om någon vill se bilder på någon speciell del så säg till så tar jag bilder :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Gjorde mina lysen ikväll till m-serien. Gick sådär :/
Lyckades inte få bort alla bubblor och de blev några veck som jag inte heller lyckades trolla bort.
Hur gör ni när ni applicerar? Värmepistol?
Jag provade med hårtork då den var bra när jag vinylade rutan tidigare i vinter, men den hjälpte inte nu tyckte jag.

Mvh Erland
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Gjorde mina lysen ikväll till m-serien. Gick sådär :/
Lyckades inte få bort alla bubblor och de blev några veck som jag inte heller lyckades trolla bort.
Hur gör ni när ni applicerar? Värmepistol?
Jag provade med hårtork då den var bra när jag vinylade rutan tidigare i vinter, men den hjälpte inte nu tyckte jag.

Mvh Erland
Jag har använt värmepistol, gick utmärkt! :)
Jag har på hela tunneln och lite detaljer.


Bilden är innan jag gjorde finliret i kanterna och över ogämnheter.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Tyckte lyktfilmen var otroligt lättarbetad, gäller bara att inte ha för brottom, bubblor är svårt att få bort helt, man måste titta noga så att så fort man ser att de blir en bubbla försöka tvinga ut den, du kan punktera bubblorna med en vass nål och sen värma försiktigt då blir de bättre men inte 100, vad gäller veck så gäller det att man ser när filmen inte kommer gå att dra ut utan veck, då gäller det att värma filmen när den är lös och sen skrapa ut den. Använd en hård gummidkrapa för lättast applicering !
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Är det på något sätt dåligt för lampa/lykthus med strålkastarfilm? jag tänker att det blir väldigt varmt tex?
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Filmen för lysena tyckte jag var sjukt lätt att arbeta med. Fick inga bubblor alls och använde inte varmluftspistol. Är ju såklart olika svårt på olika lyktor.

Jag började med att sätta fast filmen på mitten där det var relativt platt sen sträckte jag filmen ganska hårt åt sidorna samtidigt som jag långsamt gnuggade fast den med tummen.

Som tur är kostar ju filmen inte så mycket så blir man inte nöjd är det ju bara att sluta bort och testa igen.