Blåsjön/jorm

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Kan informera om att det är helt slut på snö iprincip i strömsund, också enligt rapporter liknande runt om gäddede finns snö i jorm blåsjön men med all töning sen minus grader på de, så är det nog i bästa fall redigt cement före.

Hade jag planerat en resa så skulle jag deffenetift ställa in.

Är rädd att changsen till en ordentlig vinter just försvann med tön som varit, iaf här omkring

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Äsch då, bor i strömsund och räknar kallt med att detta bara är "hösten 2.0" 😊 I fjol töade det mesta också bort här i feb. Har bilder från 3/3 i fjol och det var grönt i skogarna. Två veckor senare var det vitt igen. och jag körde till mitten av april. Visst det var inte kanon, men det gick. Så inte tror jag det är över än. 😊

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har affärerna i både jorm och blåsjön stängt nu?
Är bensinpumparna också stängda?
Snölägesrapport?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Har affärerna i både jorm och blåsjön stängt nu?
Är bensinpumparna också stängda?
Snölägesrapport?
Ja affärn i jorm är nerlagt, blåsjön är stängt nu men öppnar kl 9:30.
Bensin finns endast i blåsjön och det går att tanka dygnet runt så länge det finns ström, mobiltäckning och soppa i pumparna.
Snöläge? Vindpinad skare och några cm löst fluff ovanpå.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Fråga: köra skoter från Borga till Blåsjön, ca hur långt är det? Är det hyggligt ok leder över kalfjäll eller tveksamma leder genom låglandet??

Finns där boende i Blåsjön med restaurang/middag/frukost osv??

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Har planerat att åka upp till Jorm skärtorsdag. Var tydligen betongskare där i helgen så nu är jag i valet och kvalet att ställa in.

Ser på väderkameran på Blåsjöfjället att det har snöat lite i natt och skall fortsätta snöa mån - tis enligt prognosen.

Frågan är hur mycket som kommit? Lägesrapporter emotses tacksamt!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Det måste komma en hel del snö för att rädda föret som det ser ut nu. Tror knappast att det kommer komma någon halvmeter till helgen tyvärr :(

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Påskfirarna är överlyckliga på det fina skoterföret som är nu, ca 10-20cm lössnö och stenhård botten. Men för en annan så är det helt värdelöst, går inte änns få fäste i den hårda skaren som är under lössnön så det är direkt halt under.
Har nog aldrig åkt så mycket led på väldigt många år som denna påsken :(

lojden

Medlem
11 maj 2005
26
0
1
Sundsvall
Påskfirarna är överlyckliga på det fina skoterföret som är nu, ca 10-20cm lössnö och stenhård botten. Men för en annan så är det helt värdelöst, går inte änns få fäste i den hårda skaren som är under lössnön så det är direkt halt under.
Har nog aldrig åkt så mycket led på väldigt många år som denna påsken :(
Trist.. Hade planer på att fara till jorm kommande helg men det låter inte som att det är lönt. Är väl bara att inse att säsongen är slut för den här vintern

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Trist.. Hade planer på att fara till jorm kommande helg men det låter inte som att det är lönt. Är väl bara att inse att säsongen är slut för den här vintern
Du behöver nog inte hänga läpp.. Är ju säkert 2 månader kvar av sässongen än, aprildumpen har ju inte änns kommit än och sen är det vårslush körningen kvar.

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Tjejen hyrde en E-tec 600, och vi hade ambitioner att friåka, men det blev mestadels led nu i påsk. Lederna var dock väl underhållna och vi fick ihop 20-25 mil körning totalt. Många fina utflyktsmål i området, men 30 cm extra puder hade inte gjort ont..