blödder med mera...

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Har fått problem med min 09 Dragon. Härom veckan då jag kört nästan 1 timme med maskinen fick den uppleva en fullgassträcka och började efter det misstända och blöddra då man kör mer än halvgas. Idag då jag startade den tyckte jag den kändes lite "orolig" lät den stå och bli varm. Då jag skulle köra dog den av vid minsta lilla beröring av gasen. Efter ett tag dog den helt och ville sen inte starta. Efter ett litet tag gav den med sig och hade då högre tomgång. Nu funkade dek att köra... men bara halvgas. Sen dör den av och bläddra och smäller. Kan tyvärr inte se vid vilka varv eller så då belysning och instrument och sånt tvär dog i samma veva :-( någon som har någon ide? Mvh daniel
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Jo det finns ju en del att felsöka på :-( tänkte om man kan ha tur så det bara är en ispropp? Hade ju lite gammal soppa i sen förra året och spillde i 10 nya. Var ju på premiärturen. Går instrumenten på en säkring någonstans eller vad kan ha hänt med dem?
 

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
Polarn hade ungefär samma symptom på sin etec förra veckan, att den gick oroligt på tomgången och när han skulle börja gasa så dog den plus att instrumenteringen var död.. Men på den så började inte instrumenteringen att funka förrän den hade gått upp på normala tomgångsvarv, så kanske är det nånting liknande du har på din?

ÅF trodde iaf att en spridare hade dött och att skotern gick in i Limp Home mode, är väl nå säkerhets program vad jag fattar det...
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Har precis pratat med motorhuset om symptom och diverse och de sa att i 9 fall av 10 så är det Voltregulatorn som gått då de blir så här att all instrumentering dör och den börjar krångla och misstända med mera... De sa att jag inte skulle starta den nå mer för att med otur så kunde man då döda styrboxen som kostar över 7000 plus programering. De rådgav mig att byta voltregulatorn i första hand som kostar över 2500 enligt dem. Har googlat runt lite nu efter voltregulatorer polaris och en sida hade 3 stycken modeller för runt 700kr och en annan för 1400kr. Vart hittar man en som passar till en 09 Polaris Dragon Sp 800??? Och vart sitter den och styrboxen så man kan kolla upp om de luktar bränt? Enligt dem kunde man inte mäta upp en voltregulator om de fungerar??
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Den sitter på variatorskyddet under plastkåpan.
Du får nog söka på blocket eller demonteringar för att hitta nån förutom en ny original.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Har ju hittat flera stycken. Fast då har det bara stått till POLARIS inte specifikt vilken modell :-( vart säljer de dem som original då? :) Ebay is your friend :)
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
För er som är intresserad så var det Voltregulatorn som var trasig. Nu går den som ett skott igen :)