Blöt Nytro

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Tappa ut från motorn oxå, absolut (antar att det är lika som på 2cyl modellerna)

Kolla även hur oljan i vxlhuset ser ut
Jag har tappat ur oljan ur motorn också. Oljan i växelhuset ser fin ut. Har nu bytt olja 2 gånger och den första var gråvit men den andra urtappningen såg nästan helt ok ut. Har fyllt på en 3e gång nu och väntar på att motorn ska bli varm.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Låter bra! Kom bara ihåg att köpa nytt filter då du köper orginaloljan också, viktigt som fan att ge den nytt filter då du gör sista bytet, då det gärna samlas vatten där.

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
3e bytet nu ser oljan ut som den ska! Ska till åf på måndag och köpa olja och filter. Kan man ta en tur i morgon på några mil eller är det dumt? Tänkte se om den fungerar i övrigt.

Edit, jag har OK's rekommenderade olja för nytros i skotern just nu.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag hade inte åkt nån längre tur innan filterbyte. Om du har vatten i filtret kan det i värsta fall frysa, eller på annat sätt gå sönder invändigt. Vilket kan leda till dålig eller ingen cirkulation på oljan...

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Har nu bytt olja och filter och allt verkar fungera, kört ca 10 mil. Men en konstig sak hände, hade kört ca 6 mil utan problem, mest led. Helt plötsligt började skoter bööööa(ville lägga av) i kanske 30sec av och till, sen stängde den av sig, Inga felkoder ingen varningslampa. Väntade ca 1 min sen startade jag den igen helt utan problem och körde 4 mil till problemfritt... Någon som har nån teori?

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Blås ur tändstiftshattarna så du inte har vatten som ligger där och plaskar (borde ha dunstat nu när du kört den så mycket), annars skulle jag väll rekommendera att du låter den stå i ett varmgarage ett tag så att allt torkar. En annan bra sak kan väll vara att spraya lite wd40/crc-556 i alla kontakter för att driva ut eventuell fukt.