Blöta boots

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tjena tjena. Helt från ingenstans blir jag nuförtiden dygnsur om fötterna i mina Burton boots..
Så är det någon som provat köra boots i tvättmaskin med impregnering eller är det bara kasta skiten och börja slita in ett par nya?
Eller någon som har något annat tips? Då jag är väldigt petig med vad som sitter på fötterna och nu när man äntligen hittat boots som man slitit in så dom sitter som smäck vill man gärna inte byta direkt.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Nu vet jag inte vad det är för "tyg" på skorna.

Testa tvätta skorna manuellt med ljummet vatten och tvål.
Sedan köper du rätt impregnering till tyget.
Det finns som spray, vax mm.

Impregnering som man häller i tvättmaskinen är för kläder.
Jag brukar impregnera mina skoterkläder, handskar och skor minst 1 gång per säsong.


Här har du en länk där det finns lite olika impregningar http://www.outnorth.se/utrustning/ovrig-utrustning/materielvard/impregnering-tatning
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har samma problem. Blir fuktig. Testade impregnering men det blev fan bara värre.

Visade sig att det snarare var svett eller än troligare kondens som gör mina fötter blöta.

Kör numera oldschool med sula, innersko och strumpa i hederlig ylle. Värmer tillräckligt även om det skulle bli fuktigt.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Mina burton moto har släppt i plösen på vänster dojja, ner mot tårna. Ett litet hål på var sida. Blir dyngsur om vänster fot,tinar väl från värmen av variatorerna. Höger fot är kruttorr. Ska prova limma ihop det
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Vill slå ett slag för Klim mammoth socks, grymma strumpor enligt min tycke, ångrar inte det köpet. Dom står emot väta och kyla jäkligt bra, även fast skorna kanske blitt blöta. kostar 350:- per par men är fan värt det kan jag säga.