Black Magic Twin pipes någon som provat? Eller annat "godis" till zr 800.

Halliho

Medlem
3 jan 2005
30
0
1
Norrland
Hejsan jag undrar om det är någon som provat eller hört hur Black Magics Twin pipes funkar, ger i hk på en zr 800 -01?

Finns det några andra pipor som rekomenderas eller något annat som man kan "tuna" upp en zr 800 med???

Tacksam för alla erfarenheter och svar.
 

Powder 700

Aktiv medlem
9 aug 2004
64
6
8
Edsbyn
Instämmer med föregående inlägg.Undvik att byta pipor oftast får du krångla med förgasarbestyckningarna ibland kan man nästan inte få till det riktigt bra heller.Artic har bedrövliga variator bestyckningar upp till -04 kolla med BM eller Goodwin dom har bra grejor. Byte själv på en 700 -00 blev en helt annan skoter.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
det blev stor skillnad när jag satte boyesen reeds och rensade luftburken
Har även monterat Heelclicker och det skjuter på ruggigt bra
 

Halliho

Medlem
3 jan 2005
30
0
1
Norrland
vad gör man när man "rensar luftburken"?

Har ställt boggie fjädringen på läge 3 dvs max går det inte att spänna boggie fjädringen på något annat sätt också? Den slår igenom i större gupp plus det går väldigt dåligt att skjutsa flickvännen det händer ju inte så ofta men dock någon gång i mellan åt så vill hon ju med också...
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Halliho skrev:
Har ställt boggie fjädringen på läge 3 dvs max går det inte att spänna boggie fjädringen på något annat sätt också? Den slår igenom i större gupp plus det går väldigt dåligt att skjutsa flickvännen det händer ju inte så ofta men dock någon gång i mellan åt så vill hon ju med också...
För att sjutsa gumman kanske dessa räcker.
Jag skulle dock ordinera en chimsning av dämparna.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Om du tar bort verktyslådan så kan du öppna luftburken, där finns det en platta med två trattar som går ner till förgasarna,
trattarna har jag tagit bort vilket gör att motorn få mer luft och mera hk.....

fjädrarna på 01:an är lite klena man måste byta till förstärkta om den inte ska slå igenom.
Bakre boogiedämparen bör du schimsa om eller byta ut till en engans eller öhlin
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
forre skrev:
Om du tar bort verktyslådan så kan du öppna luftburken, där finns det en platta med två trattar som går ner till förgasarna,
trattarna har jag tagit bort vilket gör att motorn få mer luft och mera hk.....

Har du bänkat motorn med rensad luftburk?
Trimmare jag pratat med säger att man tappar runt 5hk i mellanregistret och vinner inget på topp med att rensa luftburken på 800:an
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
MrGreen skrev:
Har du bänkat motorn med rensad luftburk?
Trimmare jag pratat med säger att man tappar runt 5hk i mellanregistret och vinner inget på topp med att rensa luftburken på 800:an
Har inta bänkat den
Men du borde ju ha fått en massa tips från dina "trimmare" om hk så nu kan vi avsluta tråden och inte slösa en massa tid
 

Halliho

Medlem
3 jan 2005
30
0
1
Norrland
Tack för all hjälp:)

Vad är det för skillnad mellan Heelclicker, Black-Magic och Goodwin, alltså hur känns skillnaden typ rappare i början av registret men lägre toppfart än orginal...osv?????

Funderar på att dreva ner den 2-4 kugg i så fall när man byter kedja på den.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Heelclicker

En heelclicker vikt är uppbyggd på så sätt att man får ett betydligt högre tryck på remmen främst vid låga varv vilket gör att man kan ha ett tillslag på 3000 utan att den slirar på remmen, vikten är även justerbar vilken man justerar genom att lägga till skruvar och brickor på vikten
Men du kan läsa mer här http://www.sledgear.com/HKtech.htm

Black magic kiten gissar jag är vanliga vikter av tyngre modell tillsammans med fjädrar och helix, det sägs funka kanon till 800an
Vill du ha bort blöddret på botten så är boyesen reeeds att rekommendera, kostar bara en tusing och ger ett ruggigt bra gassvar och en renare gång genom hela registret.