Blanda i tanken

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Hej, jag överväger att koppla bort oljetanken och börja blanda i tanken. Har hört att oljepumpen kan gå sönder och följden för det vet nog dom flesta... Men började mest att tänka på det för att skotern är ju hela 12 år nu.
Är det bara att sluta fylla på eller måste man ta bort oljepumpen helt?
Det är en mach 1 -99 det handlar om:)
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
jaha, då är det ingen bra ide:( men blev lite orolig då jag vet en kompis vars båtmotor skar för att pumpen inte ville vara med längre...:p
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jag tog bort oljepumpen på min, detta för att
den tog mkt olja innan
den kan pajja och då är man rökt

jag hade kunnat justera in den, men nu häller jag oljan i tanken istället
och nu vet jag att den alltid får sina 2%
Ännu en fördel är att den blev lättare på gasen nu med en fjäder mindre att trycka in.
.. och med olja i bränsleblandningen så glider giljotinerna i förgasarna liite lättare också..
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Jaha, men hur gjorde du som? Var det mkt jobb eller med tanke på att det är en trippel i min så måste man nog demontera en massa saker... Om det blir av så gör jag det till sommarn iaf då det är varmt osv:)
 

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
du kan ju kolla om pumpen fungerar genom att fylla oljebehållare proppfull plus att du häller olja i bensintanken.
om den har dragit 2-2,5dl olja på 10liter bensin så fungerar den ju. eftersom du redan har olja i bensinen
så riskerar du ju inget haveri.
kommer ju dock ryka en del men det kan man väl leva med en stund:cheesy:

mvh/mattias
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Okej, jag har kört med lite i tanken bara för att vara säker. Men då har den rykt en del så den borde nog fungera:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Om jag minns rätt från när jag tog isär en M1 trippel så driver endast pumpen på ett drev från vevaxeln helt avskiljt från vevhus. Det innebär att du måste få ut drevet som går in mot vevaxelns drev. Förmodligen följer detta drev ut med pumpen. Så funkar Tundercattens oljepump också och då tar man bara ut pumpen och drevet o bygger täcklock för drevhuset. Obs Kör minst 3 % i tanken för dom varvar rätt bra. Jag måste köra 4% pga varvtalet i th 1000,,,man räknar ut ungefärlig % den ska ha baserat på slaglängd och varvtal och då måste en maskin som varvar 9500v ha 4%. Minns inte fullt ut vad m1 varvar men nog drar den till närmare 8600v och har ganska lpång slaglängd s´å den måste ha 3% för att hålla lika bra som MED oljepump. Oljepumpen på en TH 1000 som en M;1 ger ci 4-5% på fullt gärn ber på hur den är ställd.

Jag skulle åka 3% även i en Twinn för kolvarna och loppen håller bet längre uppemot 40% längre än på 2%. Detta är testat otaliga ggr på crossar 250cc som ligger närmast en skoter i slag och varvtal.

Nu kör vi visserligen en specilablandning alla Boost ,,,,,,,,,,, bara 3%% bra helsyntetolja men ersätter dem sista 1% procenten med borpullver från Payback/triboron. Dvs vi kör paybacks bästa helsyntetare (challenger) -3% och sopar i 2dl drivmedelsförstärkaren per tank som består av sprit och borpullver mm. Borpullvret är så bra att vi kan tas bort 1%% olja och får då en ren maskin och lite rök + mer pullver overall och lång livslängd.