Blanda olja direkt i bensinen på en EFI går det?

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
48
Örebro
Fråga 1 Undrar om det går att blanda någon olja direkt i bensinen överhuvud taget i en skoter med EFI? jag undrar då jag läst i verkstadsmanual att man kan blanda i 50:1 när man luftar oljepumpen för att vara säker på att skotern får olja. och fråga 2 hur många procent är 50:1?
 

zl_600_efi

Välkänd medlem
24 sept 2006
136
0
6
Uppsala
vet inte hur de blir med spridarna antar att de dom som kan kladda igen, men de borde ju gå med tanke på hur lite olja de handlar om, och sen är de ju bara en tank.
Tror att 50:1 är lika som 2%, eller, kanske har helt fel
måste ju vara samma som 1dl olja på 5l bensin eller som de står där 1L olja på 50L bensin, åå de är väll 2%
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har inte haft några som helst problem med oljeblandat i EFI, och har aldrig hört om någon som haft det?
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
48
Örebro
Tack för alla svar. enligt vad jag har läst så går det nog att blanda olja direkt i tanken också på EFI modeller. enligt min instruktionsbok så står det så här "EFI modeller
Bensinen får aldrig blandas med olja. Inte ens under inkörningstiden, då detta kan medföra att bränsle/luftblandningen blir för mager"
men jag kommer nog prova att blanda direkt o hoppas att det inte blir några problem med spridare eller dyl. får väll hålla lite koll på stiftena också så den får rätt bränsle blandning.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tack för alla svar. enligt vad jag har läst så går det nog att blanda olja direkt i tanken också på EFI modeller. enligt min instruktionsbok så står det så här "EFI modeller
Bensinen får aldrig blandas med olja. Inte ens under inkörningstiden, då detta kan medföra att bränsle/luftblandningen blir för mager"
men jag kommer nog prova att blanda direkt o hoppas att det inte blir några problem med spridare eller dyl. får väll hålla lite koll på stiftena också så den får rätt bränsle blandning.
Det lät ju inte så bra???
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
48
Örebro
Hur är det med smörjningen på din skoter då, smörjer den även ramlager och så?

Ja jag tror att det smörjer det via oljepumpen. Men tanken är inte att jag ska ta bort separata smörjningen utan jag vill blanda i olja också när jag ska lufta o kontrollera oljepumpen så att jag är hundra på att motorn får olja.

Finns det någon här som har pluggat oljepumpen på en skoter med insprutning (EFI) och enbart kör med 2T olja direktblandad i bensinen?
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
48
Örebro
Det lät ju inte så bra???

Nej det är därför jag undrar. men det verkar som att i nyare instruktionsböcker till skotrar med insprutning så ska man blanda i olja vid inkörning o så o jag tycker att motorn borde behöva lite extra olja efter renovering. lager, kolvar ,ringar mm.
 

zl_600_efi

Välkänd medlem
24 sept 2006
136
0
6
Uppsala
kom på att ja har en polare som hadde en zr 600 efi, åå han hadde inte ens nån oljetank, han blandade direkt i tanken, den gick hur bra som helst.