Blandade frågor från en ny snöskoterägare

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hejsan! Jag har ett par frågor då den första snöskotern införskaffats.

Modellen är en Polaris x500 edge och det första jag undrar är:
*Körde först idag och märkte att oljan säkert minskat med en deciliter, är detta normalt? (körde ungefär 2mil)
*Hur mycket rymmer bensintanken?
*Hur mycket bensin drar snöskotern? (eller snöskotrar över lag)
*Kollade lite runt drivremmen men hittade inget sätt att byta den på så är det någon som vet hur man gör?
*Det finns en till behållare (vit avlång (ska försöka lägga upp en bild om det inte går att förstå vad jag förklarar)). Den är i mitten och har ett lock där det står "do not open hot")
*Är det någon som har en manual till skotern här?

Är det något som är oklart så kan jag säkert lösa med en bild för att förtydliga.
tack på förhand, ska följa detta inlägget med intresse
//
Niklas Karlsson
 

björn91

Välkänd medlem
13 feb 2011
110
0
16
örnsköldsvik
Lättast sätt att byta variatorremmen är väl att hänga upp skotern i bakkant så mattan går fri, sedan är det bara att kränga/rulla av remmen
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Shit vad den drar :)
Och jag misstänkte att det var någon form av kylning. Den är ju nu kanske fylld till 1/4 eller 1/5. Borde jag fylla på det? Isf. Med någon speciell kylvätska och hur mycket?
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Ok Björn91. Nu är jag novis på många nivåer här. Hur skulle det bli lättare att låta mattan gå fritt? Har sett youtube filmer där en del antingen skruvar med ett verktyg eller pressar ihop hjulet, men alltså inget av dessa?
 

björn91

Välkänd medlem
13 feb 2011
110
0
16
örnsköldsvik
Du får tvinga upp remmen på ena skivan av sekundären å sedan kan du rulla av den å då mattan Inte är i backen. så kan mattan snurra fritt, hoppas du förstod ja dålig på beskriva med text. xD
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Ok! Man hänger upp den bak för att med armkraft orka vrida runt hjulen? Om det nu är så, så kommer ju nästa fråga på en gång :) om man är ensam ute och den går av. Hur hänger man upp den då?
 

Toien

Medlem
17 jan 2012
16
0
1
Att oljan minskar är normalt, kanske inte 1 dl på 2 mil, men olja ska den ju dra då det är en tvåtaktare, men det hajar du?
Tobbe
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Shit vad den drar :)
Och jag misstänkte att det var någon form av kylning. Den är ju nu kanske fylld till 1/4 eller 1/5. Borde jag fylla på det? Isf. Med någon speciell kylvätska och hur mycket?
Det är ett expansionskärl till kylarvätskan. Nivån bör stiga en bit när skotern är varm.
Ska du fylla på så är det vanlig glykol/vatten (50/50) som du använder.

Om man är lite försiktig med att blanda olika sorter..?
Är vätskan grön så är det förmodligen propylenglykol
Blå = ethylen
Rödrosa = ethylen longlife.

Öppnar du den när skotern är varm så kommer det förmodligen spruta ut p.g.a tryck och värmen. Måste du öppna då så ha en rejäl trasa över locket så du inte bränner dig.
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Okej så hur mycket bör jag fylla på? Till hälften av behållaren?

Du verkar ju kunna en hel del. Har du kanske också koll på hur mycket tanken rymmer?
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Tanken ligger väl runt 40l? Vet ej exakt.

Brukar vara markeringar på kärlet samt info om det är "hot eller cold" nivå de avser.
Kommer inte ihåg riktigt men mitt på blir säkert bra.

Fyll inte för mycket, det kommer bara tryckas ut genom locket. Vart nivån ligger har ingen större betydelse, bara den inte blir tom så pumpen kan suga med luft.
 
Last edited: