blinkande tempmäster rave 440 -05

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Hallå! tämpamätaren på 440:in har börjat blinka lite dåochdå, börja igår kväll på väg hem efter dagens tur, kan börja lysa lite titt som tätt sen om man tex håller 5-6000 rpm så slocknar den IBLAND, eller ställer den på tomgång så slocknar den vissa gånger, eller om man drar på full rulle, kylarvätska finns så det räcker. kan även tillägga att när man startar så hör man att det bubblar lite i kylarn där bak och det borde väll betyda att vattnet pumpas runt? eller? sen om lampan börjar lysa konstant och ej vill slockna och man kör åt sidan och stänger av, kännder man då på cylindrarna så är dom den temperatur att man kan hålla handen på dom utan att "bränna" sig. så det känns inte som han går varm igentligen? kan även tilllägga att efter att varit ute idag och skulle in och äta så lyste lampan konstant så jag stängde av skotern i sin ordning och gick in och åt, efter 30-40 minuter så tänkte jag se hur långt jag kom innan lampan börja lysa igen då den bör ha svalnat lite, han kanske en 30 meter max.
Så till frågan? vars ska jag börja felsöka? blev en otroligt lång text men hoppas någono orka läsa igenom det och kan ge något vettigt svar:)
Tack på för hand MVH Andersson
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
detta hände för mig idag på min skoter..tempen börja lysa..var å mata i snö direkt..slocknade inte och motorn gick å hålla handen på..
tur som är har ja två givare på min motor..varför vet ja inte=) men jaja..kopplade in den och då slocknade lampan...
antog att den andra är trasig..... något du kan göra är att du gängar ut givarn du har.och pluggar hålet.. sen kokar du upp vatten som är kring 90grader varmt..lite mer..100 funkar nog oxå..sen startar du skotern..då ska lampan vara släckt..är den inte de så äre bara att skicka dit en ny givare då den gamla troligtvis är helt seck..annars så doppar du den försiktigt i de varma vattnet..då ska lampan tändas...

men jag kan nästan lova att de är givarn de är fel på...


sen om de bubblar såå kan de vara luft i slangen där bak..ta å ställ skotern så att nosen pekar uppåt i nån snödriva och låt den puttra en stund dära..så far luften bort...
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
detta hände för mig idag på min skoter..tempen börja lysa..var å mata i snö direkt..slocknade inte och motorn gick å hålla handen på..
tur som är har ja två givare på min motor..varför vet ja inte=) men jaja..kopplade in den och då slocknade lampan...
antog att den andra är trasig..... något du kan göra är att du gängar ut givarn du har.och pluggar hålet.. sen kokar du upp vatten som är kring 90grader varmt..lite mer..100 funkar nog oxå..sen startar du skotern..då ska lampan vara släckt..är den inte de så äre bara att skicka dit en ny givare då den gamla troligtvis är helt seck..annars så doppar du den försiktigt i de varma vattnet..då ska lampan tändas...

men jag kan nästan lova att de är givarn de är fel på...


sen om de bubblar såå kan de vara luft i slangen där bak..ta å ställ skotern så att nosen pekar uppåt i nån snödriva och låt den puttra en stund dära..så far luften bort...
okej. tack för mycket bra svar:) har inte kollat så noga på detdära med givaren, men det är ju en kylarslang mellan topplocken, sen går det en kabel in vid den, antar att det är givaren då eller? och den är alltså gängad? ska kollas upp imorgon:) tack för bra svar återigen, uppskattas!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
joo..kikade lite på sprängskisser.men hittade ingen givare..men den ska vara gängad jaa:).. oftast brukar dom sitta på toppen.men på 440motorn satt dem inte där tydligen.. men kika på slangar...kan mkt väl sitta där du säger...

den är ungefär lika stor som en skalle till en m12 bult.. kommer ut två kablar från den...om du kikar på pipan så har du en givare där..den ser ungefär likadan ut på utsidan som den..fast funkar ju såklart inte likadant..då den på pipan mäter tempen på avgaserna..
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
joo..kikade lite på sprängskisser.men hittade ingen givare..men den ska vara gängad jaa:).. oftast brukar dom sitta på toppen.men på 440motorn satt dem inte där tydligen.. men kika på slangar...kan mkt väl sitta där du säger...

den är ungefär lika stor som en skalle till en m12 bult.. kommer ut två kablar från den...om du kikar på pipan så har du en givare där..den ser ungefär likadan ut på utsidan som den..fast funkar ju såklart inte likadant..då den på pipan mäter tempen på avgaserna..
jo sprang ner te garaget och kände efter, där kylarvattnet kommer in eller om det är ut i toppen så är det två kablar som går till något som var en "bultskalle" så antar att det är det som är givaren, men om jag skulle starta skotern och ej ha givaren där så kommer det inte vatten ut genom hålet då?:hmmmm2:
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
en annan sak jag tänkte på, den gick dåligt vissa perioder när lampan lyste(oftast märktes det ingen som hellst skillnad), så jag undrar då om motorn "stryps" när han känner av att den börjar bli för varm? låt säga att tempmätaren är väck sen anger den fel temp och säger att nu är det 98 grader, finns det någon säkerhetsgrej då som stryper varvtalen på motorn? för att den inte ska nypa tex? luddig förklaring, men om någon förstår så får ni gärna svara:) sen som jag frågade tidigare, om jag gängar ut temp mätaren, kommer det då komma vatten ur "temphålet"?

mvh andersson