Det kan väl inte anses som normalt att en skotermotor blir skrot efter 15 mil. Speciellt inte om det precis har blivit lagad. Pratade lite med si-mo för en stund sedan och det finns inget tvivel om att det felet beror på att det har blivit ihopskruvat på fel sätt. Han trodde även att det skulle kunna vara rester från den gamla kolven som inte har blivit urplockade ur vevhuset vid bytet.fundera lite på bevisbördan innan du drar det här för långt
vad är det som ska bevisas och vem är det som ska visa det?
- Om han har sagt att han har bytt kolvarna och han de facto inte har gjort det fastän han har sagt det uppstår två bevisproblem: 1 - att bevisa att han faktiskt sagt det (vittnen?) 2 - att bevisa att de inte är bytta (bytt till vad? bytt till rätt kolvar?)
- en annan bevisbörda som köparen har är att bevisa att skadan fanns före köpet och inte har uppkommit under de 15-20 mil som kördes. om inte skotern besiktades vid köptillfället så är ju det här beviset ganska svårt
- att bevisa att haveriet orsakades av obalans pga felaktiga kolvar är en slutsats som man snabbt kan komma fram till, men att bevisa det i en domstol kräver en ganska tydlig juridisk grund från en person som inte har något egenintresse i frågan, köparen har bevisbördan och säljaren kommer att få det ganska enkelt att syna eventuella tekniska argument
Jag vill bara ha en dialog mer personen som jag köpte skotern av. Och det funkade inte. Och nu så ringer "det juridiska ombudet" och hotar mig.
Jag personligen har inte samvete nog att sälja nått som jag inte kan garanterar är riktigt lagat. Men det är jag.
Men att vara så feg att man inte kan ta ett snack med den personen man har sålt nått som inte är ärligt ihopskruvat det är för mig helt otroligt.
Så nu har jag pratat med advokat Tom pripp på Abersten advokatbyrå i östersund och han ska sköta kontakten. Eftersom det inte är någon idé att försöka förklara för en revisor (Läs: Juridiskt ombud) att det faktiskt finns regler för försäljning privat. Jag har inga planer på att gå vidare med detta. Men som sagt, när man ringer och säjer att jag ska bli polisanmäld om jag ringer en gång till till säljare och han som hotar inte har någon som helst backup för det han säjer. Då är det lika bra att låta nån som kan göra resten.