Blivit med Polaris!

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Tjena, är ny på forumet och har lite frågor om en Polaris Storm 800 som jag nyligen köpt.
Fick den billigt och den går som en jävla dåre, en tidigare ägare har förlängt den från 305 till 365 matta samt höjt den, lite roligare och den ska byggas om lite till sommaren till nästa vinter.

Riktigt fin maskin förutom att servicen var eftersatt som fan, men med tanke på priset så var det värt besväret att lägga ut en tusenlapp till. man ska inte äga en tvåtaktare om man inte tror att det behövs göras lite service då och då! en hint till tidigare ägaren!

Nåväl.... när jordningen var fixat som var ett av problemen så upptäckte jag att kylarvattnet läckte ut vid mittersta toppen, jävla tur att jag såg det, alla tre hade tagit in vatten så maskinen väntar nu på nya topppackningar. oljan i drevet var säkert inte bytt på flera år. cylindrarna verkade vara nyhornade.

Men en fråga som jag ställer mig är designen på bränslefördelningen till förgasarna som är helt idiotisk, 800cc med 3 cylindrar är känd för att nypa på den mittersta. och detta pga värme som uppkommer då cylindern inte får smörjning pga att förgasarna till de andra 2 cylindrarna får bränsle först och den mittersta sist.
Vi fullt pådrag så får den mittersta inte nog med bränsle eller smörj och den nyper, ofta om man kör länge på hög gas.


Ni som vet, hur löser man detta? jag vill i förväg ta bort risken för detta då denna maskin kommer att gå hårt. kan man slangvis fördela om bränsletrycket mer rättvist?
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Väntar tålmodigt på nya packningar nu! lika bra att byta cylinderfoten på en gång också!
Gjorde lite fint runt motorn igår och sprayade triple piporna svarta. Efter säsongens körning väntar omfattande moddning och jag längtar, aset ska banta samt höjas ytterligare!

Även om den drar mycket soppa så är det en extremt rolig maskin, man kan ju byta vikter och fjäder för att få ner varvtalet om snålheten kommer fram men inte denna säsong tror jag! skotern köptes in för ynka 9000 och det är en 97, värt att spara ett år till iallafall! Tur att man inte har krav på nya maskiner, hatar att vara rädd om sakerna, vill bara köra!!
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Jaha, då har xyz maskin i Hudiksvall klantat sig! Dom skulle beställa en sotningssats åt mig i onsdags så jag kunde skruva i helgen! Fick reda på att beställningen gjordes idag! Å det var det förtroendet det!
Åker till Stockholm på fest istället!
Någon som vet vilken tank det är på bilderna jag länkade?
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Tycker tanken ser ut att komma från Ski-Doo REV. Förmodligen mindre tank från en 440.
Ska undersöka saken! stuket på bilden är lite rolig att gå efter! vet inte vad jag ska göra, vill att det ska bli mer lek av maskinen iaf!

För att det ska bli mer stadga så krävs ett pyramidstag vilket var tanken. Skulle då vara roligt att ha en liknande tank men det är inte nödvändigt, original är så jävla stor så jag läre byta iaf.
Ska ta bort lamporna samt rutan och allt vad det är och bygga om det i samband med staget!
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Ljudet är jävligt fränt!! :evil:


Såklart att alla fel inte är åtgärdade ännu!! åååh jag blir galen på denna maskin! någon som har en elstart att sälja som passar...man drar ju ihjäl sig!

Utöver alla fel som jag hittat så verkar statorn inte fungera som den ska! minst en lindning är dålig som jag kunde mäta samt 2 st tändspolar! Svårstartad som en jävla idiot!

När jag hade bytt packningar så gick den igång direkt men då var ju allt torrt och fint, nu är det dålig gnista som fan, gnistan flyttar sig på stiften och belysningen far och blinkar och har sig!!

Någon som kan ställa diagnos som är vanliga på en sådan här? fortfarande värt pengarna dock då det är en rolig grund att bygga om på!
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Vad jag kan hitta så ska lindningen mot cdi boxen mäta motstånd på 500ohm. Någon som vet hur det ska vara på en triple? Jag kan enbart mäta upp 235ohm och misstänker detta som orsaken bakom den dåliga gnistan!
En annan grej är vilken förgasare som ska ha vilket munstycke? Alla 3 ska ha olika varav den mittersta minst vad jag har förstått. Så var det inte! Det finns 380 390 samt 400 och detta beroende på hur varma olika cylindrar går m,m. Någon som har koll?

Hjälp mig så att jag kan åka denna idiotmaskin till skoter någon gång! Lovar att lägga upp en film på det härliga ljudet!