Blizzard 5500, rotax 503 max rpm?

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Har precis provkört min blizzard -79 med en 503 från -88 och tycker den varvar mer än den går framåt. Vad är max rpm för en 503? (det varvtal man inte ska varva över...) I min Blizzard så har jag varvräknare. vid 5000 börjar den dra. 9000 stack den upp i direkt när man gasade på. Känslan är att den varvar för mycket, kanske inte den växlar upp korrekt. Vad tror du?
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Vet inte men tycker rent spontant att 9000rpm låter lite väl mycket för en 503:a. skulle själv kolla upp variatorernas funktion....börja med sekundär variatorn.
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Jag gjorde ett test. Vet inte om det är ett korrekt sätt att göra det på men...

Jag ritade lite blyertssträck mellan primärvariatorns halvor för att kunna få en idé om hur remmen rör sig. Det visar sig att remmen ligger som max
4cm från toppen. Den bör väl röra sig lite till ? Kan det vara så att variatorn är kass? Det är en comet tror jag. Konen är svart på den. Kan man renovera dessa eller ska man köpa en ny? Föslag på ny som passar i Blizzards chassi?
På 503 motorn från 88:a så satt det en TRA som inte passade. (den tog i chassit) Är det någon som är intressarad av ett byte mot en som passar Blizzard?

Ni pratar om powerblock, vad är det? Jag är lite rookie inom detta ämne.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag gjorde ett test. Vet inte om det är ett korrekt sätt att göra det på men...

Jag ritade lite blyertssträck mellan primärvariatorns halvor för att kunna få en idé om hur remmen rör sig. Det visar sig att remmen ligger som max
4cm från toppen. Den bör väl röra sig lite till ? Kan det vara så att variatorn är kass? Det är en comet tror jag. Konen är svart på den. Kan man renovera dessa eller ska man köpa en ny? Föslag på ny som passar i Blizzards chassi?
På 503 motorn från 88:a så satt det en TRA som inte passade. (den tog i chassit) Är det någon som är intressarad av ett byte mot en som passar Blizzard?

Ni pratar om powerblock, vad är det? Jag är lite rookie inom detta ämne.
4 cm från toppen verkar lite väl mycket. Är remmen kanske för smal? Standard ska remmen vara 33mm bred. Kolla upp det.

Powerbloc satt standard på Blizzard. Finns 2 eller 3 olika typer av powerbloc. IBC, ALT och PAMB eller vad dom heter.

Såhär ser den på min ut:


Sen finns det en orange powerbloc också men den hittar jag ingen bild på.

Dom här variatorerna brukar oftast sitta på Blizzard, Everest och en del Lynx.
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Yes!!
Nu funkar maskinen. Felet var sekundärvariatorn. Klackarna var helt slitna på den. Bara o kasta o sätta dit en bättre begangnad så snurrade det klockrent!
Lite fix kvar är det dock. Den är fortfarande lite "ettrig". Variatorn som sitter i ser ut enl:
http://www.moller.st/blizzard/DSC_3666.JPG

Jag ska byta till denna, och förhoppningsvis få en mjukare gång och lägre varv:
http://www.moller.st/blizzard/DSC_3668.JPG

Ett stort tack till Jonas i Söråker!

Om någon funderar på att ordna en Blizzard träff i Sundsvall/Söråker så hakar jag gärna på. Snön måste naturligtvis komma först....
 
Last edited: