Blocket och e-post?

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Varför har nästan alla lånad mail på blocket.
Sverige är ett av världens datortätaste länder, men väldigt många har så kallad lånad mail.
Så efter som jag är lite nyfiken på lite olika saker om olika skotermodeller så vill jag fråg lite innan jag tar kontakt per tele.
Ska köpa en andraskoter har jag tänkt till min fru och barn.
Det har till och med gått så långt att vissa skriver svarar även på mail!
Är inte blocket en e-post annonssida???
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Nov-03 kl 09:00 AM (CET)]Anledningen är nog att många är mer seriösa när de väl ger sig till att ringa på en annons. Med mail är man ju "anonym" och kan fråga lite bara för att det är kul, utan att vara speciellt intresserad av vad som säljs.
Mina egna erfarenheter av att sälja på Blocket etc. är att man får typ 10 ggr så många mail som telefonsamtal, men det blir oftast den som ringer som man senare gör affär med.
Dock sant som du säger att det finns dom som först frågar lite på mail och sedan ringer.
 

_Lasse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Pite Sverige
Jag svarar gärna på mail då jag lagt ut en anonns på t ex. Blocket. Man behöver ju inte skicka 20 mail fram och tillbaka utan märker rätt fort om personen är intresserad, eller om det bara är en som är lite allmänt nyfiken, ska ev. köpa skoter osv.

När man skickat ett mail kan man ju skriva, ring för mer info.

Men jag tycker också att alldeles för många är ovilliga att svara på mail, men det har ju sin grund i alla dessa som vill ha bilder t ex. veta färgen, hur fort den går :)

 

Hajakz

Välkänd medlem
1 jan 2000
166
1
18
Östersund Sverige
Sätter man ut en skoter på Blocket blir man ju överöst av mail från idioter som frågar efter bilder och vill veta sista priset! Dem frågar efter sista priset innan de frågar nåt om skoter. Folk har väl lessnat på såna o vill att folk ringer o visar att dem är seriöst intresserade innan de skickar bilder etc.
 

_Lasse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Pite Sverige
Själv mailar jag först, kollar om den är kvar osv. Verkar det intressant så ringer man ju direkt. Dessutom svarar jag aldrig på en anonns om jag inte är intresserad av att köpa och har pengarna klara. Men de flesta "ska fixa pengar" först...

Fast just nu skulle jag vara glad om folk mailade om min skoter, de måste ju vara snöbristen som gör att intresset är svalt :(
Regnar gör det också!!


 

Crazy Raider

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Det enklaste för att slippa en massa mail är att skriva allt som det finns att veta om skotern, och då menar jag allt. De som inte är seriösa maila oftast då inte. Då kommer det bara mail från dom som är intresserade på riktigt.
 

Jacke_

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Luleå Sverige
Visit site
Håller helt med Crazy Raider, för att slippa alla Onödiga maila så är det smartast att skriva ALLT om skotern SAMT sätta ut Priset och inte "Bra pris vid snabb affär"

Hur FAAN ska man kunna veta vad säljaren tänkt sig.
+ att ett foto alltid ger mer svar har jag märkt (Har sålt en massa via blocket) men som nån sa tidigare så är det oftast dom som ringer som köper, men har även sålt till en som mailade en del först, så ingen regel utan undantag..
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Personligen så tycker jag att det är mycket bekvämare att svara på annonser och frågor via mail, för då kan man ta det när det passar en själv.
Och sen har Crazy Raider helt rätt en bra annons säljer bättre en dålig...
Och bild borde vara obligatoriskt för om alla har lånat mailen så kan dom låna en digitalkamra och trycka av en bild tycker jag.
Och jag tycker även att det är bättre med en bild på en identisk skoter än ingen blid alls.
 

Åke

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
För helvete..

Om man är intresserad av en grej så ringer man väl för faan, det är oseriöst att maila.

Pucko
 

Z

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Sverige
Varför är det oseriöst att maila?

Enligt ditt resonemang så borde alla som ringer vara seriösa men är det så? ...självklart inte.

 

Kisse

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Insjön Sverige
Okej jag är inte inloggad.
Jag tycker är man seriös ringer man.
Jag har sålt 3 skotrar på blocket, och fy fan vad mail man ska sitta o besvara till ingen nytta.
Även om man skriver i alla fakta, verkar det som man letar efter saker som man inte har med. Tex Vad kostar försäkringen vad drar den milen vad kan du göra på priset osv osv.
Skit drygt om man får 20-30 mail, från människor som fortfarande har vecko peng. Jag kan bara gå till mig själv, om jag ser en skoter som jag är itresserad av ringer man väll. Inte skickar jag ett mail, som sen ska besvaras 3 dagar senare osv. För att sedan skriva tillbaka. Nej seriösa människor ringer. Och är det sedan ett bra pris måste man liksom vara snabb.


 

Kisse

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Insjön Sverige
Men klart det är ju fritt o svara på mailen oxå, man kan ju strunta i alla mail.
För är man seriöst intresserad och inte får svar på sina mail, så ringer man väl.
Eller skiter man i den intresanta skoter då???
 

Z

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Sverige
Är man intresserad så mailar eller ringer man tills man får svar och är man seriöst intresserad av att sälja så svarar man både på mail och telefon...
 

Andre

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
pite sverige
jag har ju fått erfara hur seriösa mailare kan vara när jag skulle sälja min skoter ex: hur höga är kammarna? hur många hästar och kan man göra skid res???
Då undrar man om den som mailar är 10år.
 
D

Daniel

Jag har alldig sålt nått på blocket via mail !

skriver i mailen svaret på deras fråga + att dom ska ringa till mobilen.

Man är seriös när man tar "steget" och ringer upp säljarnen.


 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Det är väl upp till dig som säljer om du tycker att det verkar vara en seriös kund.
Om du får ett mail som lyder går det att få skidres så skulle jag bara kasta detta.
Men om det kommer en fråga tex. är denna modell vatten el fläktkyld och är den anpassad för touring, så skulle jag berätta lite mer ingående om skotern och svara på frågan om kylningen.


 

Z

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Sverige
Har du aldrig fått liknande frågor via telefonen?
Oavsett kontaktväg, mail/telefon så förvånas jag alltid över vilka sanslöst korkade människor det finns.

Gör man ett gott intryck som köpare och säljare så tycker inte jag att det spelar någon roll om första kontaktvägen är mail eller telefon...vid affär slutar det ändå (alltid?) med personlig kontakt.