Bluddrar ihop / nästan dör i luften ?

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Har en Polaris IQ 600RR som går hur bra som helst när man bombar led o leker o småhoppar omkring. Men i större hopp så bluddrar skotern ihop o nästan dör i luften så man halvt slår ihjäl sig när man landar utan driv. Händer bara i lite större hopp då man hinner få lite svävtid. Någon som har någon idé om vad det kan vara?

Har kollat så nålarna sitter som dom ska och dränerat gasarna och kollat att dom sitter som dom ska. Inte hunnit montera ner gasarna än men skulle gärna vilja höra vad ni tror om problemet.

Har inte upplevt problemet förut men har varit i Riksgränsen och efter en väldigt tung landning så började den bluddra i luften. 2sec efter landningen så går den som vanligt igen.
 

Hasse82

Aktiv medlem
28 okt 2007
86
0
6
krokom
Skulle nämligen med vilja ha någon förklaring va de kan bero på har exakt samma problem på min RR
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
min gissning är att motorn inte får något bränsle pga att slangen inte kommer åt att suga något ur tanken.

slangen suger ur botten av tanken, och när skotern svävar i luften trycks all bensin upp mot taket i tanken

men med det resonemanget borde det vara mest sannolikt att det händer när det är lite bensin kvar i baljan
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
men det ær væl bensin i slangarna kvar och hoppen lær ju inte vara så stora och ¨ånga att bensinen hinner ta slut i slangarna..
det dær låter væl inte så troligt..

men jag har då ingen førklaring till era problem, ær inte så insatt i polaris.
 

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Precis, bara bensinen i förgasarna räcker ganska så länge, ska vara en sjuhelvetes flygtur i sådant fall!
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
:stupid:
mm håller nog med där. så är det naturligtvis

men om man fortsätter på samma resonemang men betraktar bensinen i gasarna så suger även jetmunstucket från en punkt inuti förgasaren, dvs från den bensin som finns inuti själva förgasarens behållare. Vad händer där när gravitationen vänds?

En annan funktion som möjligtvis kan påverkas av gravitationen är ju hur förgasaren fylls på med nytt bränsle
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
jeps så är det nog.
men vad jag kommer ihåg så har ju polaris alltid haft svårt med dessa bränslesystem..
de gamla efin funkade inte alls..
så man får väl ta och börja undra om det är en "barnsjukdom" det här handlar om..
vad säger era återförsäljare om dessa fel?

kan ju bli till slut livsfarligt att hoppa med era skotrar då ni inte kan rätta till skotern med gasen...