Boggi skenor?

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Kanske världens dumaste fråga, men vad är boggiskenor gjorda av för matrial? Eller vilken sorts metall är det? :hmmmm:
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
it60 aluminium tror jag legeringen heter en fruktansvärt stark legering är det.
Finns även vissa eftermarknads företag som gör boggieskenor i Titanium.
Sitter även originalt på Arctic cat King cat.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag har svetsat några skenor och det funkar inte att bara tigsvetsa igen sprickorna utan man får svetsa en förstärkning längs med hela skenan vilket tyvärr gör den ganska tung.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Om du får tag i samma legering och använder en henrob så ska det fungera och det går säkert att köra med tig också.
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Okej får se hur de blir då...
Är ett skruvhål i boggien som blivit lite nött, så skruven glappar liksom lite, tror inte de är nån hit att köra så i längde kanske, men borde väl gå att fixa de eller vad tror ni? Kanske svetsa i nån liten ring just där de glappar som är så stor som skruven? Sen fylla i på sidan där de nötts bort?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Eller sätta en liten hylsa på bulten som har bra passform i hålet, som är något kortare än godstjockleken på skenan.

Då behöver du inte värma något alls i en skena som är sprickbenägen.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Okej får se hur de blir då...
Är ett skruvhål i boggien som blivit lite nött, så skruven glappar liksom lite, tror inte de är nån hit att köra så i längde kanske, men borde väl gå att fixa de eller vad tror ni? Kanske svetsa i nån liten ring just där de glappar som är så stor som skruven? Sen fylla i på sidan där de nötts bort?
En polare svetsa igen hålen med vanlig aluminium tråd och borrade upp dom igen... Körde sen 2 säsonger med boggien och det höll..

De skenorna var på min gamla c7 boggie. Ski-Doo -96.

Vet ej om materialet förändrats sedan dess men för mig funka det bra..
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Tänkte bara berätta att nu är skenan svetsad och monterad, blev skit bra ! :)

Tack för alla tips :beer:
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Haha ja precis, men de är skit bra nu iaf ;)
Får väl se om man är lika kaxig sen när snön kommit :D
Men firman som jag var och svetsa på sa iaf att de där skulle hålla, riktigt proffs gjort :)
 
Last edited: