Boggie-inställningar Axys

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Tänke höra hur boggien ska stå på ett ungefär. Saken är den att igår så tyckte ja de slog o lät illa i boggien vid utdämpning så att säga, på dålig led med stora gas o bromsgropar när man yxar sig fram i halvlåg fart så känns de som bakre dämpern sprätter ut liksom o de slår i yttersta läge. Ska de vara så, de var första svängen för den här säsongen så man hör ju o känner kanske lite för mycket också :)
Tycker även den ser låg ut bak...När ja lyfter skotern bak så har jag 68cm till marken från lyftbågens underkant i max utfjädrat läge, när ja släpper den o egenvikten trycker ner så sjunker den 10,5cm till 57.5cm. Sen när ja ställer mig på så sjunker den 4cm till 53.5cm. Känns dom siffrorna okej?
Det är en sks -16
Tacksam för svar.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Mätte min röda sks och har 70cm när jag lyfter den. Har nog högre kammar än dig. Och den sjunker sedan ner till 66.5cm av egen vikt. Sen med mig på kan jag inte räkna men ser ut att bli typ 1 cm, max 2cm till den sjunker
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Hmm ja då sjunker min ju ihop betydligt mer. Hur märker man att dämparna behöver renoveras egentligen? Eller går de inte på dom standard Walker evans som sitter på?
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
hur mkt den sjunker beror väl också på hur du har ställt dämparen. Har du klickat upp den så den är hårdare så lär den inte sjunka ihop lika mkt, alternativ spänna på den på fjädern.

Enligt manualen på min pro-ride ska dämparna renoveras varje år....
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
hur mkt den sjunker beror väl också på hur du har ställt dämparen. Har du klickat upp den så den är hårdare så lär den inte sjunka ihop lika mkt, alternativ spänna på den på fjädern.

Enligt manualen på min pro-ride ska dämparna renoveras varje år....
Ja ja fråga min handlare när ja köpte om man skulle renovera men han tyckte att man skulle köra bara under garantitiden o få nya om dom sa upp sig.
Ska kolla hur den är ställd nu med klick o så!
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Ja ja fråga min handlare när ja köpte om man skulle renovera men han tyckte att man skulle köra bara under garantitiden o få nya om dom sa upp sig.
Ska kolla hur den är ställd nu med klick o så!
Hoppas din handlare ställer upp om du fått kondens i dämparen under en hel säsong o nästa när du kör så fryser de sönder. Polaris tar inte den garantin iaf (av egen erfarenhet).. sen den koll åf gör på service är en yttrebe siktning även om det står service av dämpare i protokollet.
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Hur du klickat dämparen har ingen betydelse för hur mycket den säckar ihop, möjligtvis hur fort.
Det som påverkar är hur mycket förspänning du har på fjädrarna.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
SEe till att du har skotern på helt plant underlag när du gör liknande mätningar, och helst på snö. Tex garagegolv med fall för golvbrunn funkar inte.
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
SEe till att du har skotern på helt plant underlag när du gör liknande mätningar, och helst på snö. Tex garagegolv med fall för golvbrunn funkar inte.
Kan geometrin ändrat sig när jag satte dit 36 zbroz-framvagn? Har inte ändrat framdämparna nånting efter det!
 
Reactions: ollebullzor

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Skotern blir för hög fram med den framvagnen, så ja det påverkar boggien.
Kan du i huvudet hur mycke man ska släppa på fjädrarna fram eller räcker det inte till för att få de bra ändå?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Tror inte det går att släppa fjädrarna så mycket utan att dom hänger löst när du hissar upp skidorna i luften, sen tappar man massa fjädringsväg också.
Det vanliga brukar vara att man monterar styrspindlarna från pro-ride för att få rätt höjd på maskin.
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Tror inte det går att släppa fjädrarna så mycket utan att dom hänger löst när du hissar upp skidorna i luften, sen tappar man massa fjädringsväg också.
Det vanliga brukar vara att man monterar styrspindlarna från pro-ride för att få rätt höjd på maskin.
Aha på de viset. Typiskt att ja köpte nya axys-spindlar nu då för att ena gamla sprack!
Då får ja kika efter pro-ride spindlar!
Tack för hjälpen.