Boggie!

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
Jag är ute efter lite tankar och åsikter om vilken boggie jag ska använda mig av till mitt bygge.
Längden ska vara 345cm, så jag vill gärna veta om det finns någon boggie till den längden orginal som är bra, eller om det är bättre att köpa kort och förlänga.
Jag har haft planer på xtra-10 så lite åsikter om den kan vara bra.

/Johan
 

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
kollat runt lite och någon från 06 och framåt har jag inte råd med, men pps fanns på tidigare lynxar så jag började fundera om det är värt att leta reda på en sådan istället och förlänga till 345. Skillnad lär det nog bli om man jämnför med den boggien jag har, en polaris sks boggie från tidigt 90-tal. Alla åsikter är bra då jag har lite svårt att bestämma mig. Upp till 3000kr känns rimligt just nu.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Men PPS-I boggin fanns ju tidigare på LYNX G-Type, så jag började fundera om det är värt att leta reda på en sådan istället och förlänga till 345.
Skillnad lär det nog bli om man jämnför med den boggien jag har, en Polaris SKS boggie från tidigt 90-tal.
Alla åsikter är bra då jag har lite svårt att bestämma mig.
En rätt inställd PPS-I boggi är en väldigt bra boggie som tål mycket stryk.
Kanske inte den boggien med längst fjädringsväg i centimeter räknat men en boggi som verkligen funkar och tål stryk som sagt var.


.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
En rätt inställd PPS-I boggi är en väldigt bra boggie som tål mycket stryk.
Kanske inte den boggien med längst fjädringsväg i centimeter räknat men en boggi som verkligen funkar och tål stryk som sagt var.


.
Du som har koll på lynx osv.. Hur tål sig en rcg boggie som sitter på tex evo chassiet att mäta sig med nyare ski doo boggies? Typ sc4 och nyare?
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Ski-doo Sc-10 nr 2 och nyare är ju fina (Mxz/renegade 2000 och nyare)
Håller nog SC-10 I:an snäppet högre om det är komfort man är ute efter. Hade en sån på förra GT:n och den var underbar. Tycker inte att SC-10 II:an kan jämföras samma dag...

Är man ute efter racing-egenskaper kan jag inte uttala mig eftersom jag oftast tillbringar mina mil i lugnare tempo.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Tycker att RCG boggien funkar bra för hopp å lek även för mej som väger 100kg.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Håller nog SC-10 I:an snäppet högre om det är komfort man är ute efter. Hade en sån på förra GT:n och den var underbar. Tycker inte att SC-10 II:an kan jämföras samma dag...

Är man ute efter racing-egenskaper kan jag inte uttala mig eftersom jag oftast tillbringar mina mil i lugnare tempo.
Jag har en sc-10 1 med ACM och den rackarn försöker slå mig på kronjuvelerna varenda gång det blir typ tvättbräde gupp....

Då är sc-10 2 och nyare klart bättre.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
2stroke:
Du som har koll på Lynx osv..
Hur tål sig en RCG boggie som sitter på tex EVO chassiet att mäta sig med nyare Ski-Doo boggies ?
Typ sc-4 och nyare ?
Jag har hittills aldrig kört en Ski-Doo med en bättre boggie än LYNX av motsvarande årsmodell sedan 1985 --> 2009.
...Så enkelt är det bara !

;) ;) Varför tror du att BRP inte vågar sälja/saluföra LYNX borta i NordAmerika !!! ;) ;)


.
 

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
Jag får börja med och tacka för alla svar, sen får ni mer än gärna fortsätta diskutera så länge det handlar om boggies för det ger bara mig mer info om vad som fungerar eller ej.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag har hittills aldrig kört en Ski-Doo med en bättre boggie än LYNX av motsvarande årsmodell sedan 1985 --> 2009.
...Så enkelt är det bara !

;) ;) Varför tror du att BRP inte vågar sälja/saluföra LYNX borta i NordAmerika !!! ;) ;)


.
Jo lite kul faktist. Hade vart kul och se hur lynxen var i nordamerika på crosstävlingarna :D