Boggiehjul

dullab

Ny medlem
4 nov 2004
2
0
1
Tyvärr, är man ingen hejjare på att skruva. Inte heller har man råd att lämna in den på verkstad. Hoppas nu att ni kan hjälpa mig lite.

Skotern i fråga är en Yamaha SRV -89. Som ni ser på bilderna har ett boggiehjul(?) helt lossnat. Hur (gärna ingående) ska man göra för att fixa detta?


 

Mattias Jonsson

Välkänd medlem
31 jul 2004
114
0
6
52
Arvidsjaur
Enklast och billigast är att ta bort hela axeln och strunta i den. De boggiehjul som sitter där sitter så nära de bakre vändhjulen att jag ser det so i det närmaste onödigt att ha dessa där.
Du kan eventuellt få en något ökad slidesnötning, men jag tror att den är försumbar.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Where's your balls?

Om jag inte ser helt fel så verkar lagret ha delat på sig, tycker att man ser den inre lagerbanan sitta kvar på axeln? (Förklaring till rubriken: jag antar att kulorna rullat ut på leden nånstans?)

Har du tur så kan alltså hjulet ha klarat sig, i.s.f. är det bara att skruva lös axeln, pressa bort det som är kvar av lagret och smacka dit ett nytt.
Men det är ju mycket möjligt att hjulet också är skadat och då blir det såklart till att byta rubbet, eller så skippar du bara den axeln, som Jonsson skriver så kommer du knappast att märka nån skillnad.
Om du inte vill försvaga boggin genom att ta bort axeln så kan du ju bara ta bort båda hjulen och sätta tillbaka axeln igen...

Hur du än väljer att göra så är det där en baggis när det gäller mekning, det enda som kan ställa till det är om lagret gått sönder och delarna rostat fast. :(
 

Attack20

Medlem
3 nov 2004
42
0
1
Storbacktjärn
Enligt bilderna ser det ut att balata remmen sitter på denna axel, om den gör det ta ej bort axeln.

Men montera bort axeln och bytt lager/ hjul, finns kompletta att inhandla. Kostar ej mycket. Var noga och kontrollera hur alla shims hylsor sitter, så du för dem på samma plats vid montering.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Attack20 skrev:
Enligt bilderna ser det ut att balata remmen sitter på denna axel, om den gör det ta ej bort axeln.

Men montera bort axeln och bytt lager/ hjul, finns kompletta att inhandla. Kostar ej mycket. Var noga och kontrollera hur alla shims hylsor sitter, så du för dem på samma plats vid montering.
Jag har aldrig sett balata remmen sitta nästan längst bak i boggin???
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Finns många lösningar

Attack20 skrev:
Enligt bilderna ser det ut att balata remmen sitter på denna axel, om den gör det ta ej bort axeln.

Men montera bort axeln och bytt lager/ hjul, finns kompletta att inhandla. Kostar ej mycket. Var noga och kontrollera hur alla shims hylsor sitter, så du för dem på samma plats vid montering.
Ja just det, då måste du ha kvar axeln, med eller utan hjul.

Ang. placeringen så har ju olika boggis olika sätt att undvika att dämparna slår ut till sitt maxläge, vilket är remmarnas uppgift. Sedan snackas det så mycket om skidtryck, vilket (oftast) regleras med dom främmre balataremmarna, att många säkert glömmer varför dom ursprungligen började användas. På min nuvarande skoter styper bakre saxen mot en axel innan dämparen är helt utdragen men det är även vanligt med en rem där bak, dom som har det har då även remmar där fram (kanske... finns ju dom med andra lösningar där också...).