Bombardier Bombi Totalrenovering

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Holm: Det är på höj/sänk funktionen som jag tänkt att ha flyt på.Men kanske det inte behövs?jag tänkte mest på hur det är när man kör lastmaskin,jag kör en Kramer 480 40km/h maskin och kopplar man ur flytläget på den så vill man inte åka full fart då studsar man av vägen :)
Så det var rent komfort tänk med flytläge men kanske det inte är rätt på en sån här maskin.Kan man på något sätt ha ett inkopplinsbart flytläge vid transport?

Berra: det var en bra synpunkt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Då är det inte flytläge utan lastdämpning som du är ute efter.
Kan som du säger behövas på en lastmaskin, men på denna behövs det inte alls.

Flytläge= Skopan/snöbladet eller vad man nu har faller ner av sin egen tyngd men kan röra sig upp och ner ifall man kör över en kulle eller liknande.

Lastdämpning= funktion som gör att man kan minska gunget i en lastmaskin när man kör på väg. Man låter lyftcylindrarna kunna röra sig lite grann. Man har en ventil som kopplar in en accumulator till plussidan på lyftcylindrarna.
När maskin börjar gunga så kommer trycket i lyftcylindrarna variera i takt med "gunget"
Har man då en accumulator inkopplad tar denna hand om tryckvariatonerna, lyftcylindern kommer röra sig lite in och ut i otakt med gunget och på så vis dämpa gunget.
 

Börje D

Ny medlem
2 apr 2021
1
0
1
64
sverige