Boondocker 600 -13

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Ingen som köpt en och hunnit provkört? Läste i sledtrax ett repotage om den. Den verkar få fina betyg. Måste vara en grymt prisvärd maskin! Måste ju gå att tukta den rejält efter led samtidigt som den klarar av djupsnön med 59mm mattan. Dock är den väldigt lågt drevad (19/49), så den ska klara av mattan, så den ska tydligen varva en hel del på led. Fast å andra sidan måste den vara väldans rapp.. Är rätt snikiga dämpare också men annars verkar den ok.
 

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
BD blev ju djupsnömaskiner i år.

Och som du nämner så har BD:

Ej renoveringsbara stötdämpare
Lågt drevad
För höga kammar för 600cc motor.
För smal framvagn för min smak.

Därför blev valet en X-trim SC som är bra på allt.

Men skulle jag köra 80% i djupsnö så hade valet varit såklart en BD.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Dom blev inte bara djupsnömaskiner.. Endast 3900 är en ren lössnömaskin. Boondocker 3700 är fortfarande för blandad körning annars hade dom gjort om boggien i dom med. Smaken är som baken men en x-trim går inte bra i djupsnön kan jag meddela.. Så bra på allt är inte x-trimen :p
 

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Rimligtvis så är BD 3700 och XT likadana förutom smalare framvagn på BDn?

Att mattan på BD mäter 59mm löser inte det ursprungliga problemet med boggien men visst hjälper det till.

Hur du får BD 600an till en skoter för blandad körning vet jag inte, inte en enda detalj är gjord för ledåkning?

BD 800 3700 borde dock istället vara i Crossover kategorin.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Ja så varför får du då Boondocker 600 till en ren lössnömaskin då? Om den har samma chassie som en x-trim och har pps-boggien som är gjort för att piska leder? Och varför är 800 en crossover och inte 600? Möjligtvis dämparna men inget annat. Haha du är lite partisk i frågan.. Men om du tycker din X-trim är bäst så får du tycka det :D Boondocker 600 är typ 30% led 70% lössnö skulle jag säga.

Här har du några argument för att den är gjort för lite led med: PPS-Boggie, mattan har "ripsaw mönster" för att kunna spruda upp snö och kyla i boggien och dom har inte försökt plocka bort en massa kilon just för att den ska palla ledkörning med. Brp har redan sin summit 600 som är gjort för lössnö så varför ska lynx göra en exakt kopia av den?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Det som i mina ögon fäller Bd 600 är just dämparna.... Speciellt om dom inte är renoveringsbara!
Efter en Max två säsonger är ju dämparna då helt slut och nya måste införskaffas, tyckte den såg vettig ut ända tills jag såg dämparuppsättningen, smidig maskin med tålig boggie som garanterat går att åka hyfsat fort efter leden med bara man tänker på vilken matta som sitter där. Frågan måste ställa sig är om inte Bd 800 med sin betydligt vassare motor och dämparkalibrering är nog så prisvärd i slutändan?
 

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Gav mig visst in en diskussion som alla troligen kommer ha olika åsikter och blir bara pajkastning.

BD 800 3700:
Bredare framvagn än 600
Bra stötdämpare

BD 600:
Mountain framvagn
Mountain stötdämpare

Det är mina argument varför BD 600 är en lössnömaskin.

Att du blir nöjd med BD 600an tror jag absolut. Den lär vara många gånger roligare i lössnön än XT och fungerar efter led. Men jag kör så pass mycket led att BD 600 inte blev aktuell. Ja jag har funderat en och två gånger vilken av skotrarna som passar just mig.

Tycker du att BD 600an är bästa valet för dig så är det bara att köpa en, oavset var andra tycker.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Jo precis. Dämparna är den största nackdelen.. Men att dom är slut efter 2 säsonger tor jag då inte. Kanske om du väger 130 kg och kör enbart led :p Ja jag tror 800 kan bli grymt prisvärd. Oftast kan man pruta ner dom några tusingar extra eftersom dom är dyrare..


Det som i mina ögon fäller Bd 600 är just dämparna.... Speciellt om dom inte är renoveringsbara!
Efter en Max två säsonger är ju dämparna då helt slut och nya måste införskaffas, tyckte den såg vettig ut ända tills jag såg dämparuppsättningen, smidig maskin med tålig boggie som garanterat går att åka hyfsat fort efter leden med bara man tänker på vilken matta som sitter där. Frågan måste ställa sig är om inte Bd 800 med sin betydligt vassare motor och dämparkalibrering är nog så prisvärd i slutändan?
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Nej nej vill inte ha nå pajkastning.. Vill bara ha åsikter från andra =) Det är bra att du svarar ärligt så jag får din syn på skotern.. Jag själv skulle inte köpa 600 utan gå direkt på 800 såklart.. Vill bara höra vad andra tycker. Speciellt någon som köpt den och provkört..



Gav mig visst in en diskussion som alla troligen kommer ha olika åsikter och blir bara pajkastning.

BD 800 3700:
Bredare framvagn än 600
Bra stötdämpare

BD 600:
Mountain framvagn
Mountain stötdämpare

Det är mina argument varför BD 600 är en lössnömaskin.

Att du blir nöjd med BD 600an tror jag absolut. Den lär vara många gånger roligare i lössnön än XT och fungerar efter led. Men jag kör så pass mycket led att BD 600 inte blev aktuell. Ja jag har funderat en och två gånger vilken av skotrarna som passar just mig.

Tycker du att BD 600an är bästa valet för dig så är det bara att köpa en, oavset var andra tycker.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nä visst funkar dämparna efter 2 säsonger oxå...men dock Inge vidare!
Renoveringsbara dämpare som man kan anta har lite mer påkostade delar i sig kan vara totalt slut efter hundra mil, speciellt centerdämparen som tar otroligt mkt stryk och ofta innehåller relativt lite olja. På min 11as boondocker så renoverade/chimsade jag dämparen inför förra säsongen, i år har det renoverats alla 4, finns nog inget lättare sätt att knäcka en skoter på än dåliga dämpare, kraften från ett riktigt genomslag måste ju ta vägen nån stans....
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Jo det är ju tyvärr så. Beror såklart på hur man kör med grejerna. Men jag tror överlag att dom flesta svensson kör med dåliga dämpare för man orkar inte renovera varje/varannan säsong. Men vill man ha optimal prestanda så är det nog bra med en översyn inför varje säsong.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Ger mej in i diskutionen jag med, å jag funderar bara på hur pass mycke sämre i snö är PPS boggien som sitter BD 600an jämfört med den som sitter i 3900an?
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Ger mej in i diskutionen jag med, å jag funderar bara på hur pass mycke sämre i snö är PPS boggien som sitter BD 600an jämfört med den som sitter i 3900an?
Tror det är stoooor skillnad faktiskt. Känner en som har provkört den och han var mycket imponerad! Hoppas dom får till 3900 direkt så det inte blir en massa barnsjukdomar i boggien på den :D
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
hmm, synd det, för annars verkade BD600an vara en perfekt maskin för mej..
Du borde nog testköra den tycker jag. Den går mycket bättre i djupsnön än x-trimen och en -11 boondocker. Allting är relativt. Dom har gjort om boggien, smalare skidbredd, högre kammar mm. Tror den räcker långt för dom flesta men vill du ha detdär extra och klättrar mycket så är det en 800 som gäller. Antingen 3700 eller 3900 :)
 

75henas

Ny medlem
10 jan 2013
4
0
1
Stöde
Hallå!
Köpte mig en Boondocker 600 i mellandagarna och har precis fått igen den från 50 milaservicen :)
Jag brukar köra ca 70% ospårat 30%led.Ganska mycket snirklig smygkörning i skogslandet.
Hittills är jag väldigt nöjd med den,körde Sundsvall-Vemdalen tor förra helgen på en hård led och piskade på rätt rejält.Funkade kanon.
Han även med puderkörning innan tövädret kom och tycker att den var över förväntan även där.
Så för min typ av körning tycker jag att Boondockern passar perfekt.
Det är mycket snack om pps boggien och lössnö och det finns säkert bättre lämpade för lössnö men personligen kör jag sällan i metervis puder och har hittills inte haft några problem med framkomligheten.