boondocker summit rmk(std) (600) -13

Kotte

Medlem
28 nov 2005
38
0
1
Funderar på att införskaffa en nyare skoter (-13)för vintern och tittat på dessa 3 modeller.
kraven jag har är att den inte ska göra bort sig i snön och på leden och dra pulka med kärringen och ungen i och fortfarande va rolig. Hur mycket bättre är summiten i lössnö jämfört med boondockern och hur mycket bättre är bd:n på leden/hård körning? Polarisen anser då jag har härligast motor men inte bränsleekonomin. vad är era intryck av maskinerna man vill ju köpa rätt maskin som ska klara allt från korvgrillning till dänga dikeskanter eller snirkla runt och klättra :)
Tack på förhand!
 

plankki

Aktiv medlem
7 jan 2012
54
0
1
Skellefteå
Jag skulle satsa på boondocker 3700an med pps-boggin. Äger dock inte en sådan men pps-boggin är underbar på leden och fungerar helt okej i lössnön. När det gäller pulkdragning så spelar det väl ingen större roll då man knappast dundrar fram med någon högre hastighet. Mvh
 

Kotte

Medlem
28 nov 2005
38
0
1
Man är ju som orolig att bd:n ska gå så djupt att blåbärsriset grinar och summiten och rmk:n går av som en frusse fjällbjörk ?
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Körde bd:n några mil i vinter och tyckte faktiskt att den gick bra, har ju ingen jätte modern summit att jämföra med men nog tyckte jag den flöt på ganska bra :)
 

Kotte

Medlem
28 nov 2005
38
0
1
Personligen skulle jag kunna köpa en 49:a men då bli man väl söndermobbad (24år)
Så man kan ju köpa lite "häftigare" skoter :)
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Känner en 18 åring som kör en ganska ny 49 Ranger som han fixat och stylat lite, brukar vara den coolaste skotern på fjället å går bra gör den också! :) jag skulle aldrig själv köpa en sån men han visar verkligen hur man skulle kunna få en sån att både se och gå väldigt bra :)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ska du åka både och så är nog BD att föredra då summit å rmk är rena lössnömaskiner ! dock är BD inte jämförbar i snön tycker jag, jag har dock bara testat dessa i 800 och BD är hästlängder ifrån summit å rmk i lössnön tycker jag.
Själv skulle jag aldrig köpa en kompenseringsmaskin alltså både led å lössnö då den inte är optimal på nått !
 

Kotte

Medlem
28 nov 2005
38
0
1
Hur man än gör så blire ju både och men man får nog väga för och nackdelar.
Körde tidigare med en 136" kopplad polaris och jag upplevde den som skit i snön men så dålig kan väl inte bd:n vara?
 

plankki

Aktiv medlem
7 jan 2012
54
0
1
Skellefteå
[video=youtube;RairjbYFKAs]http://www.youtube.com/watch?v=RairjbYFKAs[/video]
Den går inte ju inte dåligt i lössnön men som flera redan sagt så är den knappast jämförbar med rmkn och summiten. Den på klippet är dock en 600 och med en 800 så för du ju mer krut och tar dig fram något bättre då du har mer att köra med.
 

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Har tillbringat vintern på en Summit 800-13 och en Boondocker 800-13. Kör du bara lössnö så är valet lätt för mig, Summit. För det du beskriver turer med frugan, pulka och lössnö så hade jag kört på Boondockern. Jag drog pulka med min Boondocker och det funkade bra, den gör inte bort sig i lössnön heller. Du klättrar inte längst men du är inte långt efter, handlar mycket om teknik vid lössnö körning.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Man skulle väl kunna sammanfatta att ska du köra både och å vara hyffsat nöjd, köp en BD eller kan du ta att pulkakörning inte behöver vara den roligaste körupplevelsen utan lössnö välj summit eller rmk.