Boostbottle?

B

Boostbottle

[Uppdaterat: Senast editerat den 18-Mar-04 kl 04:13 PM (CET) av 2stroke (moderator)][Uppdaterat: Senast editerat den 18-Mar-04 kl 04:12 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej !

Det talas mycket om "Boostbottle".
Vad är det ?
Vad gör dessa för skillnad ?
Hur och var monteras de ?

Tacksam för svar !
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är en plastburk med två slangnipplar och eventuellt en strypning på mitten, som kopplas in mellan de bägge insugningsgummina på en tvåcylindrig motor.
Någon av motortillverkarna (Yamaha?) har patent på den där lösningen, varför de andra tillverkarna inte får leverera med den. Däremot är det tillåtet att förbereda med nipplar på insugningsgummina och se till att någon oberoende firma säljer passande plastburkar.
Jag antar att vitsen med den är att undvika konstiga resonanser och stående våg-fenomen i reedventilerna. Kanske man kan lyckas få resonans i burken vid vissa varvtal som bidrar till att reedventilerna öppnar fortare. Antag t ex följande: när ena reedventilen stänger så uppstår en tryckstöt i den insugningsporten. Om man ser till att den "puffen" når fram till andra porten strax innan det är dags för den ventilen att öppna så hjälper puffen till att öppna ventilen.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
YEIS

Hej !!

Japp !! det var YAMAHA som tog fram detta system till 2-taktare redan i slutet på 70-talet !!

Systemet kallas : "YEIS"

Y = Yamaha
E = Energy
I = Induction
S = System

Systemet kan användas oavhängigt av cylinderantalet !!

Vad jag vet så har även andra tillverkare levererat motorer med samma system....
Det kan dock vara så att patentet har gått ut eller så har man köpt "Licensrättigheter" av YAMAHA att montera detta system.
-----------------------------
 

Attachments

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
vad kostar det och är det värt att sätta på en polaris 500 sks -01 eller är det bortkastade pengar.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Jag gjorde en sån där själv på min gamla EX440 i början på 80-talet och det var ganska så enkelt.
Gjorde även en till en SRV.
Skillnaden blev att motorn svarade snabbare på gaspådrag.
Jag gjorde dom av pansar-rör 50mmx250, med en liten rörbit svetsad mitt på.
Sedan så tog jag en annan rörbit som jag limmade fast med epoxi i insugningsröret.
Skarven emellan var en gummislang.

Den där burken satt som standard på Phazer-motorn.
 

Attachments

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
Boost buttle och SLP brickor kostar ca 1500:-
kom ihåg att du får sänka tomgången och ev justera luftskruvarna

Life´s a bitch then you die.
Diablo
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
min polaris handlare menar att det är bortkastade pengar att köpa boostbottle, enda som händer är att man tar sönder insugsgummina, det var det svaret jag fick när jag frågade i dag, vet ej om det stämmer men det borde stämma för att han saluför SLP sortimentet.
 
3 feb 2007
10
0
1
umeå
tror nästa på din polaris handlare! fsat nog kan skotarna gå lite hårdare lr dra mindre soppa fast det är nog inte sånn effekt ökning!