Borde inte...

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
....båda munstyckena vara av samma storlek (ha samma nummer). Mitt högra är 440 och mitt vänstra 420, ska det vara så? Isåfall, varför?
Om det inte ska vara så....kan det vara orsaken till att min vänstra kolv var deformerad?
Har en något borrad 583:a med VM40:eek:r.
 

TG

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Bestyckning

Hej!
Det är inte givet att det ska vara samma munstycke. Särskilt tripplar har ofta olika storlek. Även twinnar har det ibland, t.ex. Polaris. Det som styr är förbränningstemperaturen i cylindrarna. Temperaturen styrs i sin tur av motorns konstruktion (inkl. avgassystem).

I ditt fall verkar det snarare som om någon (för det är väl inte du...) monterat fel munstycke i ena förgasarna. Som en följd av det har bränsleluftblandningen blivit för mager (= för lite bränsle) och det har blivit för varmt i förbränningsrummet. Aluminium som kolvarna är gjorda av smälter vid lite drygt 700 grader. I en tvåtaktsmotor används bränslet också till att kyla motorn faktiskt, det är därför det är så kritiskt med rätt blandning.

Om du har tillgång till avgastemperaturmätare på varje avgasrör kan du själv laborera lite med bestyckningen, men det är överkurs.

Ett annat bra sätt att kolla sin bestyckning är att läsa av tändstiftens och kolvtoppens utseende. Svarta och blanka tändstift = för fett (för stora munstycken oftast), vita och metalliska tändstift = för magert. Chokladbruna är vad du vill ha!
Sotsvart kolvtopp = för magert. Helt blankspolad kolvtopp = för fett. Svart kolvtopp med blankspolade partier av en tumnagels storlek just vid transferportarna är vad du vill ha!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Tack..

...det är såna här svar man vill ha...
Du tror alltså att jag ska ha lika munstycken?
Du eller nån kanske vet vilka munstycken jag ska ha när jag drar till fjälls? (Ammarnäs-trakten)
Kör aldrig över 900-1000 m.ö.h
 

eri00tor

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Boden Sverige
Har du en Lynx

Har läst här tidigare (har jag för mig) att du ska ha en LYNX 3800 (rätta mig om jag har fel, kan blanda ihop dig mé andra medlemar.)Men hur som helst så SKA Lynxen ha olika storlekar på munstycken,m jag köpte själv min 3600:a och tyckte att det verkade underligt att den hade olika munstycken så jag gick och kolla upp det hos den lokale handlaren, och....... ta mej fan, det ska vara olika munstycken i gasarna, jag har försökt lista ut detta men inte kunnat komma på nåt, det vore ju mer naturligt om den hade varit luft kyld eftersom vänstra cyllen oftast brukar ha sämre kylning, men men men, kolla upp med din lokale skruvare, han brukar ju ha papper, och Lycka till!!
//Mvh. Erik
 

sundqvist1

Rookie sledder
1 jan 2000
12
0
0
Bestyckning

Att du har olika munstycken i gasarna beror på att
Rotax 583 mfl.är slidmatade.Skivans rotation gör så att motorn går olika fett/snålt på cylindrarna.
OBS!Skifta ej gasarna.
 

ante3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
65
0
0
Japp, helt rätt!

Du ska ha olika storlek p.g.a slidmatningen. Det beror på att den ena sidans insug stängs underifrån och den andra uppifrån när hålet i skivan passerar och genom att bränsleblandningen är rikare "längre ner" går den cylinder som stängs "nerifrån" magrare. Därav olika storlek på munstyckena! Så sätt inte dit samma munstycke i bägge utan kolla bestyckningen som Tomas förklarade!! En sak till angående stiftläsning, det är svårt att få en bra uppfattning om bestyckningen när man bara tittar på isolatortoppen! Du ska titta ner i stiftet där porslinet möter godset, där ser du en "sotring"(mörk) ju längre upp den ringen sträcker sig desto fetare går motorn. granskning av kolvtoppen som Tomas sa.
 

Trident

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
55
Höjdkörning..

.. du har inte tänkt upp till Äivisåive alltså?

För övrigt håller jag fullständigt med tidigare inlägg. Jag skrev till dej i ett tidigare inlägg att du skulle minska med tre nummer i resp förgasare. Det kan vara i största laget när jag läser att du har en borrad cylinder samt 40 mm förgarsare.

Mvh / Stefan
 

SnakeMan1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0
www.ss440.tk
Även...

Piporna påverkar åxå bestyckningen iom att de 2 piporna inte är identiskt likadan utformad pga av utrymmesbrist under huven.
Därför kan tex returen på avgaserna som slår tillbaks mot cylindern bli olika o därav har du olika bestyckningar för att den inte ska skära....