Borgafjäll-Risbäck

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Har lånat en stuga i Risbäck i slutet av nästa vecka för att få lite snökänning, undrar om leden till Borga är preppad
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Kan inte lova något, men jag förmodar att den är det. Jag är uppe i borga nu och har varit i drygt en vecka, och här körs det för fullt! Håller man sig bara till "rätt sida" om fjällena så finns det riktigt gott om snö!
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Det lär du märka :) Ena sidan är lite mer vindpiskad, och där ligger de inte alls lika mycket snö, och andra sidan har det lagt sig betydligt mer :) Hittade ett rejält snöhål nånstans i skogen häromdagen, på en myr var de helt sjukt mycket puder, körde fast på platt mark med 270hk nytron :O
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Ja, jag blev rejält positivt överaskad när jag for ut med skotern första dagen, plogkanterna var näst intill obefintliga, och jag var beredd på ytterst lite snö, men de var över förväntningar :) och nu har det ju snöat varje dag i 4-5 dagar så de har säkert kommit iaf 20cm till :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Väl norr (10-15km) om Borga, men jag och brorsan ska till Sutme i morgon för att härja lite.
Kan återkommea med rapport.

Lederna kring Borga och till Korpådalen var under nyårshelgen under all kritik.
kanske efter påskhelgen hade jag godtagit föret / Skötseln.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Lederna kring Borga och till Korpådalen var under nyårshelgen under all kritik.
kanske efter påskhelgen hade jag godtagit föret / Skötseln.
Kan ju bero på att det varit ganska jävla mycket folk och skotrar i farten (som alltid kring nyår) och ovanligt lite snö på lederna, så de har väl inte funnits så mycket snö att sladda för att försöka jämna ut. Jag har då sett att dom varit ute o sladdat flera gånger. Dock är ju lederna närmast borga/borgafjäll bara början på transportsträckan för att ta sig ut till körningen :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Visst äre mkt folk, men leden fram till början av Korpån kan omöjligt vart sladdad i någon större betydelse. Den lilla bäcken som leden går längsmed samt vindfällor tycker man man bör lägga lite energi på ifall man förväntar sig att folk ska svara Ja på uppmaningen/ frågan "du har väll ledbevis".
Detta om detta. :)

Som jag sa så var jag i Sutme idag och de var iaf en hit, riktigt bra med snö, och helt okört på det lilla området man får vistas innom. Mellan de vindpinade topparna så var de uppåt 100-120cm i grubborna, dalarna och småskogarna.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Total skoterinvasion i mitt kära Borgafjäll till nyår kan man lugnt säga.
Idioter som inte varit här förut tyckte tydligen att det var ok att köra på förbudsområden....osv.
Hur svårt ska det vara?
De ynka 100kr som ledbeviset kostar var det inte många som bemödade sig med heller.

Fakta: Före nyår så kan man normalt sett inte förvänta sig så mycket av lederna i Borga pga flera anledningar.
Iår så har det inte funnits så mycket snö att dra i + att det knappt har frysit någonstans.
Vilket har betytt att man på leden mot tex korpådalen fått kryssa mellan surhålen och gena genom skogen på vissa ställen.
Finns ingen ledsladd som tar sig fram så.

Kyla och snö är lösningen som vi alla väntar på detta gäller även Borgafjäll, men nu verkar det komma snö iaf.
Ni som har stuga ni är väl medlem i klubben?

//Hälsningar surgubben(kände mig iaf som en sådan nu) ;)
 

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Talade just med han som äger stugan som hade kollat upp med nån skottning och enligt han som skottar var det just ingen snö att tala om i Risbäck. Otroligt att det skiljer så mycket på tre mil men det går väl att ta släpet in till borga för att få några mil på skotran
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Visst äre mkt folk, men leden fram till början av Korpån kan omöjligt vart sladdad i någon större betydelse. Den lilla bäcken som leden går längsmed samt vindfällor tycker man man bör lägga lite energi på ifall man förväntar sig att folk ska svara Ja på uppmaningen/ frågan "du har väll ledbevis".
Detta om detta. :)

Som jag sa så var jag i Sutme idag och de var iaf en hit, riktigt bra med snö, och helt okört på det lilla området man får vistas innom. Mellan de vindpinade topparna så var de uppåt 100-120cm i grubborna, dalarna och småskogarna.
När jag kom upp första gången den 23e kan ja säga att de fanns knappt ett skoterspår på borgasidan, så nej, det var troligtvis inte sladdat upp till korpån, detta beror inte på att dom inte vill fixa lederna, utan att snön och isarna över åar och bäckar helt enkelt inte var tillräcklig för att ordna något... Hoppas ändå att du är en av dom som svarar ja på om du har ledbevis, så att gubbarna som ordnar lederna åt oss har lite att jobba med, jag åker mestadels friåkning, men ser gärna att transportsträckorna dit är fina så man slipper åka puckelpist dit..

Total skoterinvasion i mitt kära Borgafjäll till nyår kan man lugnt säga.
Idioter som inte varit här förut tyckte tydligen att det var ok att köra på förbudsområden....osv.
Hur svårt ska det vara?
De ynka 100kr som ledbeviset kostar var det inte många som bemödade sig med heller.

Fakta: Före nyår så kan man normalt sett inte förvänta sig så mycket av lederna i Borga pga flera anledningar.
Iår så har det inte funnits så mycket snö att dra i + att det knappt har frysit någonstans.
Vilket har betytt att man på leden mot tex korpådalen fått kryssa mellan surhålen och gena genom skogen på vissa ställen.
Finns ingen ledsladd som tar sig fram så.

Kyla och snö är lösningen som vi alla väntar på detta gäller även Borgafjäll, men nu verkar det komma snö iaf.
Ni som har stuga ni är väl medlem i klubben?

//Hälsningar surgubben(kände mig iaf som en sådan nu) ;)
Ja de var en helvetes massa skotrar, mer än vanligt... förmodligen pga snöbristen överallt annars?
Jag tror inte det är idioti som orsakar körning på förbudsområden, utan okunnskap. Det är väldigt mycket unga killar i åldern 16-20 som är uppe i borga och kör, om du inte redan märkt det? och jag tror inte dom är så informerade om vars förbudsområden börjar och slutar (även fast de är deras skyldighet att ta reda på detta, jag vet) Dom ser bara härliga okörda ställen, och bränner iväg, tror jag? om de hade suttit tydligare skyltar på VARS det är förbudsområden, tex efter lederna, kanske det hade blivit bättre? nu sitter det ju bara "förbudsområde, avvik ej från leden" men om man bara går efter dom skyltarna har man ingen aning om när förbudsområdet tar slut, och i vissa fall gäller det ju bara en kort sträcka.

Då jag varit skoterlös i ett par år är jag inte medlem nu, och ides inte forska i det över jul/nyår då jag var upp då jag gissade att folk hade bättre saker för sig då, men de kommer såklart nästa gång man åker upp :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Visst är det så men det är ingen ursäkt.
Fanns exempel på ren idioti också: någon/några tyckte det var bra att bränna runt ner i hästhagen mitt på byn enligt vad jag hörde.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Visst är det så men det är ingen ursäkt.
Fanns exempel på ren idioti också: någon/några tyckte det var bra att bränna runt ner i hästhagen mitt på byn enligt vad jag hörde.
... suck :( man ska aldrig sluta förvånas, det är ju sånna som förstör så jävla mycket för oss andra. Själv brukar jag försöka ligga i typ 20-25 i kring byn helst på ett varvtal där jag tycker att maskinen låter så lite som möjligt, känns så otroligt dummt att gasa på kring byn och reta folk när det finns huuuuur stora ytor somhelst att gasa på där ingen stör sig.
När man börjar bränna runt i en hästhage då ska ägaren till hagen fan få lov att sätta en kula i ansvarig maskin, för det är BARA bristande respekt.

Och nej, jag håller med dig att det inte är någon ursäkt ang förbudsområden, då det är varje skoteråkares ansvar att ta reda på vad som gäller, men det är en förklaring.
 

anq

Medlem
28 mar 2010
6
0
1
Örnsköldsvik
Det har säkert skrivits spaltmeter efter spaltmeter i ämnet, men är det någon på ett enkelt sätt kan beskriva, alternativt säga vart man kan hitta information om vart det finns friområden i närheten kring Borgafjäll?
Har bland annat försökt på länsstyrelsens hemsida utan att lyckats.
Sutme var det någon som nämnde. Det hade jag t ex ingen aning om.
 

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Det har säkert skrivits spaltmeter efter spaltmeter i ämnet, men är det någon på ett enkelt sätt kan beskriva, alternativt säga vart man kan hitta information om vart det finns friområden i närheten kring Borgafjäll?
Har bland annat försökt på länsstyrelsens hemsida utan att lyckats.
Sutme var det någon som nämnde. Det hade jag t ex ingen aning om.
Du kan ju kolla på Eniro.se
gå in på kartan och på höger sida välja Trafikinformation och där har du ett alternativ som heter skoterleder, då får du upp ett ungefär på hur förbudsområdena ser ut i Borgafjällstrakten.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Eniro fungerar rätt bra, men visar inte var gränserna för natuurreservaten går, vilket medför att de kan bli lite dumt.
Inom dessa så går det att köra skoter går bra, bryta en liten gren är dock väldigt illa.



Högerklicka på bilden och visa i ny flik eller spara ner den för en större bild.