bottenvridet

Kojf

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
38
Boden
Ägare av en XCR 440 sp -96..
När jag gasar så tar det som en sekund innan motorn vill reagera. Tycker den är riktigt slö i bottenvridet. Den tar på 4000 varv. Skotern är ändå nerdrevad 2 kugg för att orka med 32mm matta.

Har ni nå tips på vad man kan göra för att den ska bli rappare?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är det nån skillnad om du chokar eller inte?

Vad händer om gasar försiktigt och håller motorn på strax under tillslagsvarv några sekunder innan du ska iväg? Är den lika seg då också?

Kojf

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
38
Boden
Det med choken vet jag tyvärr inte. Det kan jag kolla upp. Men jag skulle säga att den är seg fast man håller den strax under. Har även problemet att när jag kört lite hårdare med skotern och sen stannar några sekunder och ska iväg så vill inte skotern över 5000 varv. Får pumpa på gasen för att den sedan ska gå igång ordenkligt igen.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm. Något skumma felsymptom...

Har skotern varit sån så länge du har haft den, eller har felet kommit plötsligt, eller har det blivit gradvis värre?

En möjlighet kan ju vara läckande vevaxeltätningar. Det kan man kolla genom att spraya startgas vid vevaxeländen medan motorn går på tomgång och se om det blir någon reaktion.

nm_gg

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
ett litet tips!!..kika över primärvariatorn....tex..vikterna så dom inte kärvar..rullarna..

Kojf

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
38
Boden
[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Mar-04 kl 09:03 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 12-Mar-04 kl 09:02 AM (CET)]Har ingen startgas hemma så måste fixa det. Har iaf kollat upp det där med choken. Direkt jag sätter på den så är det nära att skotern vill dö. Den går t.o.m ännu segare om jag låter den varva precis under 4000 varv(tillslagsvarvet) och sedan ska iväg så segar den fruktansvärt upp till 5000 varv innan den drar iväg någolunda ordentligt.

När jag stannar och låter skotern gå på tomgång så stannar den vid 3000 varv och sjunker efter några sekunder ner till 2000 varv och åker fram och tillbaka +-200 varv. Jag kan även höra på ljudet från motorn när skotern kommer få problem att ta sig över dom där 5000varven samt så syns det på tomgången då varven är kanske 1000 eller nå sånt. Inte kollat exakt men den sjunker då en bra bit under 2000 varv.