Boysen reeds..

robbin135

Aktiv medlem
31 jul 2004
54
0
1
Larsmo (Finland)
Hej!
Jag har skall köpa boysen reeds till min mxz rev -04 och undrar vad reedsen gör egentligen..? Har inte riktigt förstått det ennu. Men jag gissar att det har något med att motorn andas bättre med dem? stämmer det eller är jag ut och cyklar?
Skulle vara tacksam för svar :eek:

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
reedventilen är en backventil så att inte bensin/luftblandningen skall pressas ut genom insuget när motorn bygger upp vevhuskompet
varför ska du köpa något som du inte vet vad det är? är det för att gummit på org insugen släppt?

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Nej det är inget fel på org. gummit.. men den går för fett och jag har hört att reedsen gör att skotern börjar gå jämnare..?
Om det går för fett brukar man ju i första hand bestycka ner, inte byta reedventilerna, eller (?)

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
"Trim" reeds ger som du säger ett jämnare gas pådrag genom att det är mindre turbolens och bättre läppar i dessa "trim" reeds. Dock tror jag inte att det gör så mkt att de tar bort att den går för fett då är det nog munstycken som krävs.

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
med styvare reedblad stannar mer av bränslet kvar i motorn och då krävs att man går ned ett steg till främst på lågfaten
så ditt problem försvinner inte bara för att du byter reedkorgar
boysen korgar till din maskin kostar nästan 4000:- i sverige så de e billigare att inhandla ett par munstycken för 60:-

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
För 990 får du BARA läpparna. Helt nya kompletta korgar ligger på 4-5000 kr. Boysen vanligtvis aningen billigare äv V-Force 3.

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Kollade för några dagar sedan på mina insugsgummin. Ni som verkar insatta, vad är lämpligt att byta till om dom är slut? Vad jag förstått sitter reedkorg och gummit ihop i ett enda stycke på min 793:a. Är det original man ska ha? Håller de nå bättre idag original än årsmodell 2002 (som verkar vara skräp)? Är eftermarknadsmärkena nå hållbarare och/eller billigare att underhålla? Vad rekommenderas?

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
jag har lämnat in mina insug på garanti/reklamation men jag ska ändå prova boysen radvalve eftersom dom nya lärvara av samma s...kvalle
Enligt rykten ska det vara bättre gummiblandning på bombardiers egna insugsgummin nu. Jag provar köra med original...