Bränd kolv på mag sidan

28 dec 2023
7
0
1
42
sweden umea
Skotern gick skit och det här är anledningen. Vad kan ha orsakat det här? Andra sidan är som ny och har 10,5 i komp. Jag vill minnas att jag hört nån stans att mag sidan ska gå lite fetare stämmer det? Förgasarna var ställt lika nu.
30523
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om du skriver vilket märke och årsmodell blir de enklare att ställa diagnos.
Men en sak är säker den har fått för lite bränsle i förhållande till luft.
De kan va skit i förgasare eller hål i insugsgummi mellan förgasare eller packbox väck bakom tändplattan.
Bränslepumpen och bränslefilter är också lite misstänkt för då kan soppan sina först i ena förgasaren.
 
28 dec 2023
7
0
1
42
sweden umea
Om du skriver vilket märke och årsmodell blir de enklare att ställa diagnos.
Men en sak är säker den har fått för lite bränsle i förhållande till luft.
De kan va skit i förgasare eller hål i insugsgummi mellan förgasare eller packbox väck bakom tändplattan.
Bränslepumpen och bränslefilter är också lite misstänkt för då kan soppan sina först i ena förgasaren.
Det är en lynx cobra grand touring 95 med en rotax 582.

Det var lite skit i gasarna men primer slangen har nog haft en spricka i sig för den gick av så fort man tog i den
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Primerslangen är inte boven den slulle inte ens skära om den lossnat helt från nippeln för de måste va bet större luftläckage för att få sånna skärskador. Om kolven inte är lika skuren på utblåssidan så kan de va snöskärning. Kolla att alla snöfilter är ok och anslutningar från luftburk och ut genom huven.
Du måste tyvärr ta loss dragstartkåpan och leta oljekladd vid packbox. Man bör ta lös svänghjulet för att se mer noga om packboxen har läckt ut oljekladd men minst lös med dragstarten och är de kladdigt där runt svänghjul så är packboxen väck.
 
28 dec 2023
7
0
1
42
sweden umea
Primerslangen är inte boven den slulle inte ens skära om den lossnat helt från nippeln för de måste va bet större luftläckage för att få sånna skärskador. Om kolven inte är lika skuren på utblåssidan så kan de va snöskärning. Kolla att alla snöfilter är ok och anslutningar från luftburk och ut genom huven.
Du måste tyvärr ta loss dragstartkåpan och leta oljekladd vid packbox. Man bör ta lös svänghjulet för att se mer noga om packboxen har läckt ut oljekladd men minst lös med dragstarten och är de kladdigt där runt svänghjul så är packboxen väck.

Jag har beställt nya kolvar och packnings sats inkl packboxar till veven. Det har varit flera olika förare på skotern i 3 år och i fjol då jag skulle ha den så gick den riktigt illa så jag rengjorde gasarna då och det vart ingen skillnad på skotern men vill minnas att en av dom satt lite löst och att luftburken fläns var vikt under förgasaren så den sugut utanför luftburken. Men minnet kan svika. Nu är det bara min skoter så då får man kanske lite bättre koll på den. Men är det jävligt att få lös svänghjul och statorn för att byta den packboxen? Den är inte kladdig alls på nån av sidorna men den har heller inte gått så mycket dom senaste åren.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om inge kladd byt då inte packboxar för de är ett klater utan dess like på magsidan man bör klyva motorn då. Packboxen på pto sidan är dock lättbytt utifrån men du kan bli tvungen slipa bort ev fläns på packboxen och limma fast den nya som extra säkerhet.Packboxen måste brytas lös med skruvmejslar man hugger försiktigt hål genom den och bryter ut den men passa lagret bakom bara! Svänghjulet måte dras lös med avdragare som skruvas fast i svänghjulets front i samma hål som till dragstartens hålkorg sitter fast i. Passa så du inte tappar krysskilen bara!
 
28 dec 2023
7
0
1
42
sweden umea
Om inge kladd byt då inte packboxar för de är ett klater utan dess like på magsidan man bör klyva motorn då. Packboxen på pto sidan är dock lättbytt utifrån men du kan bli tvungen slipa bort ev fläns på packboxen och limma fast den nya som extra säkerhet.Packboxen måste brytas lös med skruvmejslar man hugger försiktigt hål genom den och bryter ut den men passa lagret bakom bara! Svänghjulet måte dras lös med avdragare som skruvas fast i svänghjulets front i samma hål som till dragstartens hålkorg sitter fast i. Passa så du inte tappar krysskilen bara!
Det blir att byta på mag sidan den har läkt där så får ta och göra en avdragare
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det blir att byta på mag sidan den har läkt där så får ta och göra en avdragare
Innan du försöker få loss packboxen kolla sprängskiss så den inte är helt omöjlig att få ut utan att klyva hela motorn.
Om du hittar sprängskiss på hur packboxen sitter så kan jag se om de är modell svårt eller svårt så in i hell :eek:
Och du måste såklart gå igenom alla munstycken i förgasaren på den sidan så de inte är nå skit där.
Hittade en sprängskiss på 96a 580 och de är förmodligen samma motor.
Där ser man att packboxens ytterdim är stooor och litet spår den sitter i så den brytar du lös lätt med skruvmejslar.
Den nya packboxen slipar du bort gummi eller ev stålflänsen rutom ytter omkretsen och limmar den i ställer med packningmassa. Men lås den extra utefrån med kemisk metall som du kladdar på runtom skarven, typ kallsvetsar fast den. Bästa kemiska metallimmet för det är JB weld 15 min torktid vers.
Packboxen bakom variatorn är nog på g också så byt den också för de såg lika lätt ut.
 
Last edited:
28 dec 2023
7
0
1
42
sweden umea
Innan du försöker få loss packboxen kolla sprängskiss så den inte är helt omöjlig att få ut utan att klyva hela motorn.
Om du hittar sprängskiss på hur packboxen sitter så kan jag se om de är modell svårt eller svårt så in i hell :eek:
Och du måste såklart gå igenom alla munstycken i förgasaren på den sidan så de inte är nå skit där.
Hittade en sprängskiss på 96a 580 och de är förmodligen samma motor.
Där ser man att packboxens ytterdim är stooor och litet spår den sitter i så den brytar du lös lätt med skruvmejslar.
Den nya packboxen slipar du bort gummi eller ev stålflänsen rutom ytter omkretsen och limmar den i ställer med packningmassa. Men lås den extra utefrån med kemisk metall som du kladdar på runtom skarven, typ kallsvetsar fast den. Bästa kemiska metallimmet för det är JB weld 15 min torktid vers.
Packboxen bakom variatorn är nog på g också så byt den också för de såg lika lätt ut.
Vad jag kan hitta så verkar det sitta en helt vanlig slät packbox på mag sidan.
Och en packbox med som en gummiring/ribba runt på variator sidan är det den du menar man slipar bort för att få in den utan att dela? .
(en bild jag hittade på en delad 582 på mag sidan)
30530