Jo har en fundering ang. att göra hela blocket smort genom bränsle/oljeblandningen från cylindrarna. PTO och MAG lagren är fixat, och mittenlagren är ju redan original. Men funderar på vattenpumpsaxeln? På min RS är det ju en liten behållare som ska sköta det med självrinning av 2-tolja, sen är ju den "gropen" tätad med p-boxar mot vevhusen. Funderar på att borra smörjkanaler, ta bort p-boxarna och behållaren och köra det istället?
Har sett att Bla. Polaris har så på några (alla?) modeller, och det verkar fungera? Skillnaden är ju att Polaris verkar ha v-pumpsdrevet i brons eller vad det nu är, Rotax är i plast. Så frågan är om det kommer att smälta pga varmgång? Tycker att det inte borde gå så mkt varmare med bränsle/olja istället för ren olja, men är osäker?
Har funderat en del på detta och undrar om detta kan bidra till varför det ryker så mkt p-boxar på dessa Serie III motorer pga vevhuskompression? För om vevhusen är "enskilda" som i den motorn kommer väl vevhuskompen att bli högre, istället för som på tex Polaris utan p-boxar mellan vevhusen kommer väl vevhuskompen från varje cylinder "ta ut" varandra, iom att dom är 180 grader förskjutna?
Varför jag funderar på detta är dels för jag tycker min drar otroligt mycket olja från behållaren (läckande p-boxar mot vevhus?), samt att det verkar lite tokigt att ha som Rotax har?
Aja, skulle va kul o se om nån vet/provat och om jag är helt ute o cyklar eller inte
MvH
Har sett att Bla. Polaris har så på några (alla?) modeller, och det verkar fungera? Skillnaden är ju att Polaris verkar ha v-pumpsdrevet i brons eller vad det nu är, Rotax är i plast. Så frågan är om det kommer att smälta pga varmgång? Tycker att det inte borde gå så mkt varmare med bränsle/olja istället för ren olja, men är osäker?
Har funderat en del på detta och undrar om detta kan bidra till varför det ryker så mkt p-boxar på dessa Serie III motorer pga vevhuskompression? För om vevhusen är "enskilda" som i den motorn kommer väl vevhuskompen att bli högre, istället för som på tex Polaris utan p-boxar mellan vevhusen kommer väl vevhuskompen från varje cylinder "ta ut" varandra, iom att dom är 180 grader förskjutna?
Varför jag funderar på detta är dels för jag tycker min drar otroligt mycket olja från behållaren (läckande p-boxar mot vevhus?), samt att det verkar lite tokigt att ha som Rotax har?
Aja, skulle va kul o se om nån vet/provat och om jag är helt ute o cyklar eller inte
MvH
Last edited: