RE: Bränsleförbrukning på mxz 700 -
Om den drar mer bränsle när man krypkör?
Vi kan säga så här:
Om skotern står stilla med motorn på tomgång så blir ju bränsleförbrukningen i l/mil oändlig. Den förbrukar ju bränsle utan att röra sig en enda meter. Om man nu gasar så pass att den nätt och jämnt börjar röra på sig så kan man vara rätt övertygad om att det går åt mycket bensin.
Å andra sidan, ju fortare man kör desto mer effekt krävs för att övervinna friktion mm.
Vi har två olika faktorer: dels glidfriktion (konstant kraft), den effekt som går åt för att övervinna den ökar linjärt med hastigheten. Och dels luftmotstånd mm (där kraften ökar med hastigheten), där kan man räkna med att effekten ökar med kvadraten på hastigheten.
Om man ska göra ett bra antagande om vilken hastighet som är mest ekonomisk så kan man säga att motorn i varje fall måste ha kommit upp en bit över variatorns tillslagsvarv, så att det inte går bort en massa energi i form av remslirning och sånt.
Jag skulle kunna tänka mig att "ekonomifart" blir nånstans mellan 25 % och 40 % av skoterns maxhastighet.