Bränsleförbrukning

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Nuvarande summit 800'an drog sist jag kollade 10,5 liter bensin på 2mil, polarens rmk 700 efi drog 10liter bensin samma sträcka. Körningen var 60% klättra 20% led och 20% smygkörning.

Min förra mxz 600sdi drog på en långtur från Vilhelmina till saxnäs (ca 10mil) ca 2liter milen. Dock var den nerdrevad 2 kugg och 44as matta. körde man i mycket snö och fulla spjäll så var 4liter milen+ inget problem.
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Firecat 700 efi -04, mellan 2.5-3.5 l/mil blandad körning.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Såna här trådar dyker upp några gånger per år och slutar alltid på samma sätt. Det är (nästan) helt meningslöst att jämföra eftersom två personer alltid har olika uppfattning om hur man kör vid "ledkörning", "puder", "klättring" osv. Intressant vore ju att mäta hur mycket en maskin drar vid 70 km/h konstant hastighet ett par mil på slät led men sådana förutsättningar har vi nästan aldrig.

Och det räcker att person A trycker på järnet ur varje kurva medan person B håller jämn gas för att A:s skoter ska dra massor av mer bränsle. Dvs, inte ens två personer som kör tillsammans en hel dag är riktigt vettigt att jämföra.

Fyll gärna på tråden om ni vill, har givetvis inget emot det, men jämförelsen är enligt mig omöjlig att göra relevant.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Var en sväng i borgafjäll för nån helg sen, körde med 3 kompisar och vi körde så lite led som möjligt å så mycke lössnö som möjligt... Men hur man än gör så blir de ju några mil transportsträcka efter leden till lekställena då man inte vill tokgasa alldeles runt byn å campingen...
Boondocker 800etec: ca 2,4 liter/mil
Mxz rev xp 600sdi -08: ca3 liter/mil
Crossfire 700efi -06: ca3 liter/mil
Switchback 800efi -09: ca 3,5 liter/mil

Slutsats: Även erkänt snåla maskiner drar en del soppa när tummen trycks mot styret å flinet går från öra till öra... :p
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Har slutat med milräkning och har övergått till dagsförbrukning istället för det blir för jobbigt annars :cheesy:
Drog ganska prick 18L/250kr per dag senaste fjällresan, kanske 3-4km ren led resten djupsnö, klättring o allmän lek per dag. Mycket pengar men man må ju lura huvudet så jag jämställer det med ett dagsåkband på Lisseberg :cheesy:
 

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
Drog ganska prick 18L/250kr per dag senaste fjällresan, kanske 3-4km ren led resten djupsnö, klättring o allmän lek per dag. Mycket pengar men man må ju lura huvudet så jag jämställer det med ett dagsåkband på Lisseberg :cheesy:
vet inte om jag hängde med hära, men körde du endast upp 18 liter på en hel dags körning å nästan bara lek?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
vet inte om jag hängde med hära, men körde du endast upp 18 liter på en hel dags körning å nästan bara lek?
Haha yes, en hel dag är iofs en överdrift för det blev klart kortare dagar än normalt pga av haverier och strul för gruppen. Men det brukar ändå inte bli så överdrivet mycket mer, kanske runt 25L per dag, har aldrig tömt tanken på 32L även om det är nära ibland...
Men det blir ändå mindre aktiv tid än man tror för man ligger inte och pressar konstant utan man klättrar och leker man ett tag och sen pausar omlott så det blir även en hel del passiv tid... Men det kan ju bara vara jag som är för otränad och slapp :cheesy:
 

Widde

Aktiv medlem
5 dec 2009
64
0
6
Gävle
Förbrukning Nytro XTX -11 (1050cc "130hk" 365x44 matta): 1,3-2,3 liter/milen. Olja: 0 liter/milen....

Snittar 1,6-1,8 liter/milen med led och lek.