Bränslefilter till Pro rmk

JIIG

Välkänd medlem
7 okt 2010
124
1
18
umeå
Halloj!

Lämnat in pro:n på 300 milaservice och då bör man ju byta bränslefiltret men ÅF vill ju ha 2500:- för filtret vilket jag tycker är rena rånet;-)
Har ju tankat en del ur gammdunken så nånting bör jag ju göra känner jag:wondering:

Finns ju en del kopior på filtret som bara kostar ca 5-700:-

http://www.skoterdelen.com/searchresults?pagesize=20&searchstring=2521189

Någon som provat ett sånt från typ Skoterdelen, Rinab, SPI ebay??


Funderar även på att kapa bort filtret från slanganslutningarna och pressa dit ett nytt typ.

Hittar inte så mycket om detta så kom gärna med tips!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Förmodligen är det väl just de medföljande slangarna och pressade kopplingarna som gör att filtret blir dyrt. Jag får en känsla av att filtret är ovanligt litet för att vara ett bränslefilter till en motor med insprutning? Skulle det gå att få dit ett större filter? Vilken diameter har slangnipplarna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Du kan nog med gott samvete köra på filtret från skoterdelen, då du får 5st filter för priset av ett polarisfilter... då kan du byta varje år istället och det är fortfarande billigare. Har kanske inte så mycket med saken att göra men axysen saknar detta filter..
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Att filtret är dyrt är en sak! Stt det blivit nästan dubbelt så dyrt på ca 2 år har nog inte med nipplarna att göra!
Snarare att polaris blivit giriga och tappat kundfokus!
Ett bränslefilter är ingen hitec pryl ens på en modern bil!
Komponenterna på skotern är ungefär dom samma som på skotern
Å pirat funkar ju bra på bilar så då gör det säkert det på skotern ockå!
Om du e osäker så sågsupp och jämför!
Är det bara nån form av filter element i det så är det nog lungt!
Som asker säger så saknar axysen i stort sett filter
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är också intressant i sammanhanget att Arctic vad jag vet aldrig har haft något bränslefilter på sina skotrar med insprutning, de nöjer sig med sugsilen i tanken och spaltfiltren i spridarna.

Det är dock sällan bilar är helt utan bränslefilter även om det ibland kan vara hopbyggt med t ex bränslepump eller tryckregulator och tilltaget för att normalt aldrig behöva bytas under bilens livslängd.

Spridarna på en skoter är mycket mindre känsliga för igensättning än på en modern bil, dels eftersom skoterspridarna oftast arbetar med större flöden och därmed större munstycksöppningar osv, dels är spridarna på en skoter inte så kraftigt optimerade för finfördelning av bränslet mm som på en bil som ska uppfylla stränga avgaskrav.

Det har faktiskt förekommit, om än för länge sedan, att piratbränslefilter har ställt till problem - olämplig kvalitet på filterpapperet som släppte ifrån sig ludd som satte igen spridarna. Samma sak kan hända även på ett bra bränslefilter om man vänder det åt fel håll, eftersom papperet bara är behandlat för att vara säkert luddfritt på ena sidan. Har man ett filter som går att sätta fel, så MÅSTE man kolla noga med flödespilar, in/out-markeringar osv åt vilket håll det ska sättas. Det är t ex inte säkert att den fastfalsade gaveln är i samma ände som på det gamla filtret.
 

JIIG

Välkänd medlem
7 okt 2010
124
1
18
umeå
Tack för all input! får bli skoterdelens filter!

Man lär behöva ett "Specialverktyg" för att byta filtret men antar att det går att köpa hos någon biltillbehörsfirma, men hur ser det ut?, kan ju vara bra att ha ett när man har ett par pro-ride med bränslefilter:)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Specialverktyget är förmodligen till för att lossa snabbkopplingen som syns till höger på Skoterdelens bild. Den snabbkopplingen verkar vara av samma slag som den Ford använde på personbilar för ca 10-15 år sedan, och den går lätt att pilla isär med ett par små skruvmejslar om den inte är alltför full med sand och smuts. Sitter den på ett någotsånär rent ställe på en skoter är den säkert mycket mer medgörlig än om den sitter under en bil och är full med både sand, lera och seg, kletig underredsmassa.