Bränslemätare problem lynx xtrim sc 900 ace 2014

8 okt 2013
10
0
1
skurup/hede
Har köpt en beg snöskoter enligt ovan o bränslemätaren fungerar ej som den skall. Visar antingen tom eller full tank ingenvariation där emellan. Försäljaren påstår att detta är ett kännt problem o inte ens BRP har en lösning på detta.
Någon som har haft samma problem och som eventuellt har en lösning på detta?
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Lite år det hållet har min E-TEC 49 Ranger betett sig liknade men nu visar mätaren tomt och symbolerna blinkar. Ringde till återförsäljaren som skall kolla upp den igen. Har haft den inne innan garantin skulle gå ut för att fixa mätaren.

Jäkligt irriterande att inte ha en fungerande mätare utan man måste köra på trippmätaren och tanka ofta.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Som brp själva säger så är det ett känt fel, Det har vart lite olika lösningar genom tiderna, Men på just 900acen kommer jag inte ihåg hur pumpen ser ut, MEN jag vill minnas att soppamätaren sitter i pumphuset även på denna och då kan det vara så enkelt som att det är flottören som fastnar mot tankväggen. Då är det bara lossa pumpen och vrida den lite motsols.
Var inte detta lösningen så är nästa steg att plocka ur pumpen och kika så alla delar sitter som dom ska, så det inte är nå bensin som tagit ett fast grepp om kontaktblecket som berättar hur mycket soppa du har kvar.

Rent personligen så hade jag velat haft tillbaka tanklocket med soppamätare i. Få modeller bensinmätaren faktiskt funkar på.
 
8 okt 2013
10
0
1
skurup/hede
Kan det vara så att det är några tillsatser i besinen som faller ut o bildar "hartzer" och på det viset "klistrar" fast de rörliga delarna? Skulle det i så fall hjälpa med bränsletillsatser?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det har knappast hunnit bli några hartsavlagringar i en så ny skoter. Om man lyckas lösa upp eventuella hartser med någonting (E85 är effektivt), så får man vara beredd på att halvupplösta hartsflagor följer med bränslet och ställer till problem någon annanstans - t ex sätter igen sugsilar, bränslefilter och spridare/förgasarmunstycken.

Hartsavlagringsproblemen var svårare förr i tiden än idag, och som värst var de nog för ca 20-25 år sedan (under 90-talskrisen kring 1992-93 var det många bilar, skotrar mm som blev stående osålda hos handlare i ett eller ett par år, och det var rätt mycket bränslesystemskrångel när de så småningom blev sålda och skulle tas i bruk). Modern bensin brukar klara flera år innan något allvarligt händer.

Ibland har det hänt, speciellt på bränslemätargivare av äldre typ med ett trådlindat motstånd med släpkontakt, att det blir en isolerande beläggning på motståndstråden som gör att mätaren bara fungerar i ändlägena om man inte tar upp givaren och rengör den emellanåt. Men jag har en känsla av att det är vanligare på dieslar än på bensindrivna fordon.

Om jag får gissa, så gissar jag att BRP har råkat välja olämpliga material för motståndsbana och släpkontakt i givaren. Antingen tål givaren helt enkelt inte bensin i längden, eller också reagerar materialen med någonting i bensinen och bildar ett isolerande skikt.
Det kan också vara så att även om givaren är av "normalbra" kvalitet", så matas den med ovanligt låg spänning, som inte räcker till för att slå igenom ens minsta lilla oxidskikt.
Tittar man på hur halvmodern bilelektronik från 90-talet är konstruerad, så brukar bränslemätargivaren alltid matas med 12 V, även om man använder en lägre spänning, t ex 5 V, till alla andra analoga givare i bilen.
 
8 okt 2013
10
0
1
skurup/hede
Tack för svaret.
Ser ut som om man får leva med problemet. Lite dåligt av brp att inte lösa detta problem. har en Yamaha rx1 2004 där bränslemätaren fungerar perfekt. Troligen ett annat system.
 

inkko

Medlem
13 feb 2013
32
4
8
Kiruna
Jag har en Commander 800 2016 och den tankmätaren är inte heller speciellt bra fastnar på 60 procent och ibland på full...