Det har knappast hunnit bli några hartsavlagringar i en så ny skoter. Om man lyckas lösa upp eventuella hartser med någonting (E85 är effektivt), så får man vara beredd på att halvupplösta hartsflagor följer med bränslet och ställer till problem någon annanstans - t ex sätter igen sugsilar, bränslefilter och spridare/förgasarmunstycken.
Hartsavlagringsproblemen var svårare förr i tiden än idag, och som värst var de nog för ca 20-25 år sedan (under 90-talskrisen kring 1992-93 var det många bilar, skotrar mm som blev stående osålda hos handlare i ett eller ett par år, och det var rätt mycket bränslesystemskrångel när de så småningom blev sålda och skulle tas i bruk). Modern bensin brukar klara flera år innan något allvarligt händer.
Ibland har det hänt, speciellt på bränslemätargivare av äldre typ med ett trådlindat motstånd med släpkontakt, att det blir en isolerande beläggning på motståndstråden som gör att mätaren bara fungerar i ändlägena om man inte tar upp givaren och rengör den emellanåt. Men jag har en känsla av att det är vanligare på dieslar än på bensindrivna fordon.
Om jag får gissa, så gissar jag att BRP har råkat välja olämpliga material för motståndsbana och släpkontakt i givaren. Antingen tål givaren helt enkelt inte bensin i längden, eller också reagerar materialen med någonting i bensinen och bildar ett isolerande skikt.
Det kan också vara så att även om givaren är av "normalbra" kvalitet", så matas den med ovanligt låg spänning, som inte räcker till för att slå igenom ens minsta lilla oxidskikt.
Tittar man på hur halvmodern bilelektronik från 90-talet är konstruerad, så brukar bränslemätargivaren alltid matas med 12 V, även om man använder en lägre spänning, t ex 5 V, till alla andra analoga givare i bilen.