Tjenare! Nu har man lite fråger och funderingar kring bränslepumpar.
På de äldre skotrarna vet ju alla att det sitter vakumpumpar som jobbar med vevhusets kompression och expansion och drar ett tunt membran fram och tillbaka som jobbar med ett par klaffar för att tvinga bränslet till en bestämd rikting, det är i stort sett allmän kunskap, eller hur? Men det håller sällan lika bra som man vill, och kan bero på flera faktorer, allt ifrån skit emellan en klaff och behöver genomgång flera gånger om säsongen, och helt slappa klaffar som knappt håller en säsong på grund av det fina nya bränslet vi tvingas köra med.
Så det jag undrar är om våra gamla hederliga maskiner verkligen arbetar optimalt med denna typ av "chock" pumpar? Om man kunde göra om lite grann och få en effektivare och jämnare bränsle tillförsel och byta ut den gamla membran pumpen mot en elektisk pump som ger ett konstat flöde bränsle till förgasarna och på så sätt komma undan med membran byten och dyligt jäkelskap som dessa föråldrade pneumatiska pumpar för med sig, eller om de gamla förgasarna alls tål att trycka in bränsle i med den kraft som en elektrisk pump levererar eller om det finns vakuum styrda pumpar som levererar bränsle efter vakuumet kanske? Och hur mycket tryck och lit/tim leverear en vanlig membran pump vid ca 5 000 varv i en tvåtakts motor?
Tack på förhand!
På de äldre skotrarna vet ju alla att det sitter vakumpumpar som jobbar med vevhusets kompression och expansion och drar ett tunt membran fram och tillbaka som jobbar med ett par klaffar för att tvinga bränslet till en bestämd rikting, det är i stort sett allmän kunskap, eller hur? Men det håller sällan lika bra som man vill, och kan bero på flera faktorer, allt ifrån skit emellan en klaff och behöver genomgång flera gånger om säsongen, och helt slappa klaffar som knappt håller en säsong på grund av det fina nya bränslet vi tvingas köra med.
Så det jag undrar är om våra gamla hederliga maskiner verkligen arbetar optimalt med denna typ av "chock" pumpar? Om man kunde göra om lite grann och få en effektivare och jämnare bränsle tillförsel och byta ut den gamla membran pumpen mot en elektisk pump som ger ett konstat flöde bränsle till förgasarna och på så sätt komma undan med membran byten och dyligt jäkelskap som dessa föråldrade pneumatiska pumpar för med sig, eller om de gamla förgasarna alls tål att trycka in bränsle i med den kraft som en elektrisk pump levererar eller om det finns vakuum styrda pumpar som levererar bränsle efter vakuumet kanske? Och hur mycket tryck och lit/tim leverear en vanlig membran pump vid ca 5 000 varv i en tvåtakts motor?
Tack på förhand!
Last edited: