Brödraskapet för Yamaha Viking 540.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Nya som gamla får söka in i detta brödraskap :becky:
Bildbevis räcker som inträde :blink1:
Här ventilerar vi allt om denna utmärkta slitvarg.
Här är min pärla.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Är jag den enda som har en Viking 540 här på forumet?
Ja jäklar, helt unikt.
 

_spawned_

Aktiv medlem
22 mar 2011
76
0
6
Boden
Mja. Står ju inte som ägare, men brukar köra farsans viking nångång när man är och sladdar :) Sen lillsyrrans srv och min viper på bild :)
 

Attachments

_spawned_

Aktiv medlem
22 mar 2011
76
0
6
Boden
Viking I är väl ungefär som att köra en mindre stridsvagn. Tar sig bra, men när du väl sitter då jävlar sitter du..
Men tycker väl dom ändå är rätt smidig med tanke på vikt och storlek.
 

ajje

Medlem
7 jun 2011
18
0
1
Smedjebacken
Får väl ansöka om medlemskap då.
2011-12-11 - 1.jpg
Bilden tagen under provtur idag efter att jag plockat ihop växellådan igen.

Det är en toppmodern -88 :)
 

mala01

Ny medlem
3 dec 2011
4
0
1
Söderhamn
Haren Viking 540 - 88. Kan någon tipsa mig om var nivåskruven till växellådan sitter. Hur mycket växellådsolja skall fyllas på i en tom låda.
Saknar instruktionsbok. Vet någon var man kan hitta en.
Tacksam för svar.
 
W

Wettainen

Farsans trogna tjänare sen -91






Otroligt stark och stabil skoter som inte går sönder.
Han köpte den 91 och då hade den gått 105mil, nu har den gått 1059mil och det enda som har blivit bytt på den är, 1 par slides, 1 variatorem, bakre boggie dämparen och iår byttes tändspolen. Den är även lite " trimmad " av slick 50 behandling, det är som en liten tandkrämstub som man sprutar ner i insuget och så åker den runt kolvar, kolvringar vevstakar osv så att den glider lätt och varvar mera. Den gick ca 100-107 när han köpte den och idag går den ca 118 efter mätaren.

Dock ska den säljas denna vinter och om nån är intresserad så är det bara att höra av sig på pm!
 

Rolf S

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
45
Njutånger
www.garaget.org
Har nu kört lite med Vikingen, gick lite dåligt så jag tog bort förgasaren och körde den i ultraljudstvätt och blåste rent munstyckena.

Efter det gick den bra men när jag justerade pilotskruven så gick den bäst inskruvade i botten, ska vara drygt ett varv ut enligt instruktionsbok.

Vilken bestyckning kör ni på? Satt originalmunstyckena i min.
 

magnus a

Medlem
25 dec 2011
12
0
1
Älandsbro
Söker medlemskap med Viking från -91, den har fått ny dyna i år. Första turen i år så körde jag fast 3ggr !! i 60cm pudersnö i uppförsbacke. Den gick ju nästa som en ubåt i snön. Men skottaande o lite back o fram så gick det en bit till tills det blev plan backe så man fick upp lite fart, och då gick det bättre. Vem säger att det inte är motion o köra skoter...!!
Hur gör jag för attt få in bilden då ? hoppas jag gör rätt.
/Magnus
 

magnus a

Medlem
25 dec 2011
12
0
1
Älandsbro
viking -91 (640x456).jpg

Det var ett rejält inträdesprov, att få in den förb...:mad2: bilden, tur att jag har tålamod. Hoppas det funkar nu då
/Magnus
 

Gammskoter

Ny medlem
22 jan 2015
4
0
1
Holmsund
Varför tar drivmattans gummidubbar i mitten, i stötdämparfäste och bakre övre axeln? Har bytt alla lager efter oljud men som till stor del beror på "durret" från gummidubbarna som tar i.