Bra att ta bladet från munnen!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Snöskoterbas irriterad över busåkande"
http://www.dt.se/nyheter/leksand/article586547.ece

Bra jobbat Leksands Snöskoterklubb!, hoppas du har efterföljare bland alla övriga klubbar

Dags att det lyfts fram, behövs tyvärr säkert på de flesta orter i Sverige, även på nationell nivå så bör man ta tag i detta en gång för alla så det blir slut på det för tystnad är tillika en acceptans som inte är bra långsiktigt för vår fria skoteråkning.

Att komma åt dessa få som förstör for oss alla andra behövs och det ska väl inte behöva göras den polisiära eller pekpinnevägen enbart, de allra flesta vil nog inte förstöra utan kör här och där enbart för att man inte vet, inte tänker på det och ofta nog för att det fanns spår där sedan tidigare.

För den sakens skull så ska vi givetvis ha kul på alla möjliga sätt med våra maskiner det gäller ju bara den enkla saken att att välja rätt tid och plats för det.
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
tyvärr exakt samma fenomen som inom bilar/hojar. Mycket av det negativa i den debatten beror tyvärr på alla dessa illegala nattrace som går av stapeln och skapar fruktansvärt dålig publicitet för motorracing. Det gör det ju inte lättare att skaka fram mark och tillstånd för en motorbana.. Tragiskt egentligen att inte sveriges huvudstad har en motorbana ens!!
Alla de som sliter hårt för att ordna och styra upp verksamheter har ett stort problem i detta med buskörning och en del av det är den enorma tillgången på maskiner för unga oerfarna förare som inte förstår hela samhällsbilden utan bara ser till sitt eget nöje.Det i kombination med 0 tillsyn/straff gör att det är som det är.
Nackdelen med de som kör så här är att de inte bryr sig, förrän det gått för långt och det blir totalförbud för motorsport...vare sig det är skoter eller bil. Men då är det försent.

Alla dessa busåkare vill vara lika häftig som de som gör coola videos och annat på nätet, men förstår inte skillnaden i hur de har gått tillväga för att få köra på olika platser..
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
tyvärr exakt samma fenomen som inom bilar/hojar. Mycket av det negativa i den debatten beror tyvärr på alla dessa illegala nattrace som går av stapeln och skapar fruktansvärt dålig publicitet för motorracing. Det gör det ju inte lättare att skaka fram mark och tillstånd för en motorbana.. Tragiskt egentligen att inte sveriges huvudstad har en motorbana ens!!
Alla de som sliter hårt för att ordna och styra upp verksamheter har ett stort problem i detta med buskörning och en del av det är den enorma tillgången på maskiner för unga oerfarna förare som inte förstår hela samhällsbilden utan bara ser till sitt eget nöje.Det i kombination med 0 tillsyn/straff gör att det är som det är.
Nackdelen med de som kör så här är att de inte bryr sig, förrän det gått för långt och det blir totalförbud för motorsport...vare sig det är skoter eller bil. Men då är det försent.

Alla dessa busåkare vill vara lika häftig som de som gör coola videos och annat på nätet, men förstår inte skillnaden i hur de har gått tillväga för att få köra på olika platser..
Väldigt bra inlägg i debatten !
Har faktiskt själv inte tänkt i dessa banor, men det stämmer precis det du tar upp.
 

lappen77

Medlem
31 mar 2006
12
0
1
Leksand
Ja allt jag sa i intervjun kom inte fram men det är inte lätt att förklara för en journalist som inte är insatt i skoter.
Det ringde från den andra länstidningen här i dalarna Dalademokraten omgående så imorgon kommer en ny intervju.
Hoppas med detta att några kan tänka efter och använda sunt förnuft.
Jag tycker också om att åka lössnö och åka fort efter led men man får ju tänka sig för så att man inte stör någon eller förstör det finns många myrar ex att åka lössnö på.
Ha en bra dag!
MVH
Anders Eliasson Leksands snöskoterklubb
 

lappen77

Medlem
31 mar 2006
12
0
1
Leksand
Jag tackar så mycket för stödet.
LRF har ringt och vill samarbeta och hjälpa oss med att dra leder över deras medlemmars marker.
Golfklubben sökte upp mig på jobbet och vi har förslag även där hur vi nu ska dra en led.
Detta verkar har fungerat bra.
Ibland är det bra att bli lite förbannad.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Väldigt bra inlägg i debatten !
Har faktiskt själv inte tänkt i dessa banor, men det stämmer precis det du tar upp.
Det gäller bara att komma på tricket för att nå fram till dessa som håller på med otillåten körning för det är ju vad det är oavsett de gör det på led eller i terrängen, åkern osv.

Jag är övertygad att om Skotersverige enat med konstruktiv information tar hand om huvuddelen av dem och att om polisen tar hand om "anstiftarna" på orterna runtom i landet så skulle problemet minska rätt rejält direkt.
Några uppföljande kontrollstationer under våren samt en rejäl i anslutning till säsongsstart vore mycket vunnet.

Men men, sen var det det där med resurser från polisen och kanske viljan från både polis och skotersverige

Det är inte vi som ska anpassa oss eller råka ut för restriktioner pga de som håller på med otillåten körning, det är de som ska anpassas till vårt beteende , framförallt i anslutning till bebyggelse och tätorter.

Annars återstår den enda enkla lösningen, generellt skoterförbud inom 2 km från bebyggelse (jo det behövs det avståndet för att minimera trimpipors/slutburkars otillåtna oljud).

Annars tycker jag det är helt okej att köra på rullen och allt annat men det får inte göras så det stör en hel by hela dagar
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En till artikel http://www.dalademokraten.se/sida/id/108306/, återigen, bra jobbat Anders:cheer2:

Snofed och klubbarna borde samlat ta upp denna tråd redan nu då det är under säsong de allra flesta funderar över skoterfrågorna.

Det är dags att agera istället för att ur en defensiv position parera!

Det är ju faktiskt så enkelt att om vi håller oss till de tre punkterna i terrängkörningslagen så löser vi skoterförare själva största delen av dessa problem

TKL
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Samt håller tummen lugn och fin (TKL 3 §) inom en ca 1 km radie från bebyggelse så är det lugnt och ingen kan framföra sakligt grundade klagomål

Dessutom, då har vi löst det så kallade problemet själva vilket alltid ger extrapoäng i dessa sammanhang.

Och, observera, det går fortfarande att ha väldigt mycket kul på skoter , med eller utan högkamsmatta eller slutburk för problemet ligger inte där utan att vi ska respektera varandra på flera olika plan i det demokratiska samhället.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det tar nog faktiskt bäst om vi själva tar tag i detta problem, och säger åt de som missköter sig att de faktiskt tar död på skoterhobbyn, och vänligt ber dem ta det lite lugnare på lederna och nära bostadsbebyggelse.

De lyssnar nog mer på oss skoterbröder (/systrar) än de lyssnar på skidåkare i alla fall!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det tar nog faktiskt bäst om vi själva tar tag i detta problem, och säger åt de som missköter sig att de faktiskt tar död på skoterhobbyn, och vänligt ber dem ta det lite lugnare på lederna och nära bostadsbebyggelse.

De lyssnar nog mer på oss skoterbröder (/systrar) än de lyssnar på skidåkare i alla fall!
Helt rätt men som någon sagt "bättre fullt och helt än styckevis och delt"

Dvs för att uppnå avsedd effekt så måste det samordnas så att alla organisationer och klubbar samtidigt gör det, mao definitivt något för Snofed att greppa och genomföra som ett projekt med hård styrning och givna kontrollstationer över 2-3 år för att sedan fortlöpande följa upp och utveckla detta.
Med rätt upplägg och unisont uppträdande från skotersverige så borde den otillåtna delen minska kraftigt direkt för att sedan bli mindre och mindre, helt kommer den aldrig att försvinna men den delen får ju lagen ta hand om.

Det gäller ju bland annat att slippa få de där första spåren på felaktiga ställen så kommer det inga efterföljare som "tror" det är okej att köra bara för att det fanns spår.

Kanske vore "stödhjul" eller "fotboja för snöskoter något":)
 
Last edited: