Bra chassie för vattenkörning

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Hej!
Går i tankar på att köra skoter på vatten. Undrar då vilket chassie som är bra för detta ändamål? Den ska va billig. Kan arctic cat jag va nått? Hk matta och nån motor med mer pulver i monterad.
Kom med förslag!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Vad som helst funkar ,,även en snotric eller en elan med värre motor o matta. En kort matta funkar bra men kan sänka lättare i tvärböjar. 32mm kammar är vinnande koncept det bevisas upprepade ggr i watercross serien men 38+mm höjd är en liten fördel om man drular till det i en kurva (låg fart) så den håller på sjunka. Finns även de som kör 44-57mm kamhöjd men det går tungt så man bör ha minst 130hk,,man tappar oerhört med toppfart med kamhöjd över 32mm men 38mm är ändå ganska ok val.
Om jag skulle bygga en watercross skulle det bli ca 144" lång matta och 32-38mm kammar. Motor skulle bli en 2 cylindrig för att hålla nere vikten,,det duger med 600cc hk från 120hk men det blir roligare med 800cc 130hk +.
Vattendränage nipplar längs ner i vevhuset gör det skonsammare att få ut vattnet ur motorn samt att det går fort att få snurr igen.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Längesen jag hörde uttrycket "hk-matta".
Vad innebär det idag?
-Lär ju vara en bra bit över 44mm..
 

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Har en budget på 10-13 k. Tänker på om en förlängd polaris storm funkar? Ska ju va ett bra chassie
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag har ett polaris indy chassie och ett polaris indy sks chassie från tidigt 90...
Har allt runt om också till dom... Dock ingen fungerande motor.. Billigare än mig kommer du inte undan med.. Är papper på båda.. Skicka ett pm ifall du är intresserad.


Ang: "hk matta" ser man även idag folk som skriver det i sina annonser även fast det är Max en 32mm matta... Jag räknar hk matta från 44 och uppåt iaf.
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Kör inte lång maskin ta en kort istället dom är mycke smidigare och går mycke lättare,det är längden som gör att det går tungt. Kör ej med fullblocksmatta då blir det snurr i varje kurva, jag körde med en rave600 med 44:as matta en 09:a lite ny kke men den gick sååå jävla bra på vatten kunde köra nästan hur sakta som helst.
 

MrSup

Välkänd medlem
Skulle säga att kort matta funkar sådär på vattnet. Finns ju knappt dom som åker 307 längre. Nå tro jag att man ska ha minst 345 för att kunna glida med i toppen av Sverige/Europa eliten? Sen kanske inte mattlängden spelar störst roll, gäller att han en rätt rapp 600 eller mer kubik.