bra hjälm ??

P

peter l

Vad är viktigt för att en hjälm skall vara bra ( mer än att den sitter bra ) ? Skall det vara ngt speciellt på en skoterhjälm eller går det med vilken motorcykelhjälm somhelst ...
var hittar man lättast en bra beg hjälm ?
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
köp inte en beg hjälm!!!!! lägg pengarna på en ny. en beg vet man aldrig vad som har hänt med.
 
W

Wayout

Vikt. En hjälm skall inte väga så att nacken knäcks vid vurpa.

 

Sigge

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Köp en ny hjälm precis som föregående skribent skrev gärna en lätt...köper du en motorcyckelhjälm se till att du får en som har/har möjlighet till dubbla visir annar kommer du att få problem med imma!! ska du dock bara ha den till skoteråkning så rekomenderar jag en crosshjälm med ett par riktiga skidglasögon!

/Sigge
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Tycker nog att en hjälm ska vara lätt/varm och skön. Är den inte skön så använder man den inte. På mc sidan är det viktigt med en tight hjälm så den inte lossnar vid eventuell vurpa, inte lika viktigt kanske vid skoterkörning kanske då vill man väl ibland köra med huva.
Kör Yes med hörselkåpor själv, tillräckligt snygg och tyst såklart.
rea på den på touring.se
 
E

Ensiferum

Själv kör jag med en vanlig "moped" hjälm med visir (AGV), köpte den för ca 600kr. Har monterat ett utandningskydd på den så den inte ska imma igen och det fungerar hur bra som helst. Bra om man har glasögon, för det är ganska jobbigt att ha glasögon och goggles samtidigt (tänker på crosshjälmar)
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
johan skrev:
Tycker nog att en hjälm ska vara lätt/varm och skön. Är den inte skön så använder man den inte. På mc sidan är det viktigt med en tight hjälm så den inte lossnar vid eventuell vurpa, inte lika viktigt kanske vid skoterkörning kanske då vill man väl ibland köra med huva.
Kör Yes med hörselkåpor själv, tillräckligt snygg och tyst såklart.
rea på den på touring.se
Ursäkta mej,men varför har man hjälmhuva?!
Jag har ALDRIG huva,och jag har kört i minus 30 grader utan att frysa! Vad är den BRA för?
Jag menar,man fryser ju aldrig om skallen i en hjälm! JAG har då aldrig gjort det!
Jag tycker att en hjälm som sitter bra är lika viktig vid skoteråkning som vid MC-åkning.
Vurpa som vurpa!
 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
jag har luva bla. för att inte skita ner hjälmen. den håller sig jhu frächare längre om man kör med luva. sen är det enklare att tvätta huvan än hjälmen. det är väll en av anledningarna
 

Strigo

Välkänd medlem
18 aug 2004
118
0
6
ja varför använder man luva? kan det vara för att det inte ska dra på vissa ställen runt halsen sidorna på glasögonen?

nu till att köpa en bra hjälm.
köp en hjälm som ligger runt 1000 - 1500g i vikt.
Köper du en hjälm som inte är glasfiber så när du tappar en sådan i marken så studsar den, med en sådan hjälm i en crash så är chasen större att skadan blir värre med en sån hjälm köp en hjälm som är gjord i glasfiber som när den får en smäll så förrdelar den smällen, en sådan hjälm kostar runt 3000-5000 om du ska ha en bra.
Köp en glasfiberhjälm livet är hårt :cool: