Bra ställen att köra på vatten i Jämtland

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Söker bra ställen att köra på vatten med skoter, helst i eller runt om Ragunda kommun.

Har provat att köra på Singsjön samt. Öster-Övsjön men dessa är så stora att jag inte riktigt vågat köra ut ordentligt, vet ju inte om den sjunker som en sten efter en bit. :blink1: Sen har jag inte riktigt lärt mej att svänga på vatten än.

Finns det något ställe som inte är så djupt och kanske inte så stort där man kan köra rakt över? Helst en grund damm på kanske 50-100m rakt över eller liknande tills man lärt sig och kunnat testa vattenegenskaperna på skotern :whistle:

Ju fler olika ställen desto bättre så man kan prova! Detta kan ju hjälpa fler som letar efter ett härligt ställe att prova rasta skotern på under dessa varma dagar :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Köra på vatten är ok enligt lag men du får inte köra på barmark... Starta och landa på en flotte är väl ok.

Sen måste du ha reg skylt väl synlig, förarbevis samt fungerande lyse. Skotern ska vara påställd och försäkrad.

Ang barmarkskörning så är det inte ens godkänt på egen mark.

Kör du på vatten med högljudd slutburk då tar jag av den och matar dig med den.

slutburk i fjällen är irriterande men en skoter med slutburk som kör runt i cirklar mitt i sommaren då man käkar middag med familjen är helt vansinnigt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Nu frågade han väl inte om det var lagligt att köra på vatten utan om ett bra ställe att köra?

Att han sen ska snurra runt på sjön med levaomburk känns inte så troligt då han själv säger att han knappt duger till att svänga.

Det jag undrar är väl mest vart du vill komma? Att han inte får köra över 70km/h på vattnet lr vadå?:p
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Nu skrev jag inget om hastigheten men visst är det 70 som gäller.

Ska man göra fel så ska man veta om det. Moraliserar inte ang skoter på vatten men mkt är vunnet om folk i vart fall vet om rätt och fel.
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Köra på vatten är ok enligt lag men du får inte köra på barmark... Starta och landa på en flotte är väl ok.

Sen måste du ha reg skylt väl synlig, förarbevis samt fungerande lyse. Skotern ska vara påställd och försäkrad.

Ang barmarkskörning så är det inte ens godkänt på egen mark.

Kör du på vatten med högljudd slutburk då tar jag av den och matar dig med den.

slutburk i fjällen är irriterande men en skoter med slutburk som kör runt i cirklar mitt i sommaren då man käkar middag med familjen är helt vansinnigt.
Högljudd slutburk har jag ingen, dock dubbelpipor. Och sen snurrar man inte runt på en sjö med skoter vid middagstid för då är det gränsfall till kolsvart ute redan, och det förstår väl vem som helst att man inte brölar på med nåt som låter högt mot kvällen om man inte vill ha ett gäng elaka invånare där man tar iland. För övrigt så har vi frågat folk som bott där vi körde om det var okej innan! Vilket jag tycker även det är en självklarhet.

Dock var inte frågan om gällande lagar utan vattendrag, sjöar eller t.ex dammar det går bra att köra på, som inte är sjukt oåtkomliga och o-körbara (läs kanter fulla i sten t.ex). Det går ju också bra om det fanns nånstans "utanför" så man i så fall slipper reta någon. Tack för visat intresse och infon dock, dom som inte redan visste hur det ligger till lär få veta nu :)