Bra ställen i västerbottens-/norrbottensfjällen?

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
...företrädesvis Västerbotten.

Är helt novis i ämnet.

Vad är bästa ställena att åka på. Man vill ju inte hamna i ett förbudsområde där man bara får mata led.

Man vill heller inte hamnar där det inte är förbudsområde men ingen bra friåkning.

Har nå några tips?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm, är väl bara att lasta skotran på släpet och styra dit näsan pekar, åsså stannar man där temp och snöförhållanden ser bra ut....
Körde en tur kiruna-arjeplog i helgen, avakko 5* mellan gvare å jokkmokkkk minst två ställen 4-5* kitajaure5* rönnberget någon mil norr om arvidsjaur sjukt brant5* runt arvidsjaure finns hur mycket åkning som helst, och arjeplog lika så, kommer nog ett reportage om åkningen runt aplog. I blaskan som har detta forum
 

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Tipset är ju att haka på någon som kört i området. Vi brukar lasta på och dra västerut tills vi hittar nåt ställe som ser bra ut, och hittills har det bara varit positiva överraskningar och glada miner när vi lastat på för hemfärd på kvällen...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kör du i Arjeplogsfjällen så gör du det bra om du hittar ett förbudsområde. Stora delar av Peljekaise och tjitjakk (obs stavning) efter mars är typ dom områden man ska undvika. Resten är i stort sett fritt att leka på. Kan inte alla förbudsområden men om någon vill fylla på min korta lista över förbudsområden så vore det bra.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Kör du i Arjeplogsfjällen så gör du det bra om du hittar ett förbudsområde. Stora delar av Peljekaise och tjitjakk (obs stavning) efter mars är typ dom områden man ska undvika. Resten är i stort sett fritt att leka på. Kan inte alla förbudsområden men om någon vill fylla på min korta lista över förbudsområden så vore det bra.
Då är du inte särskilt bevandrad i dom fjällen med andra ord.

Från bäverholmen och ända till norska gränsen är det ett stort förbudsområde på hela vänster sida av laisälven och det sträcker sig långt in i västerbotten förbi ammarnäs osv.
Hela baksidan av pieljekaise nästan från jutis och ända upp till sädvajaure i höjd med ballastviken är förbudsområde.
Uppe från norska gränsen förbi mavas och miekak är det förbud och det sträcker sig ända ner till västerfjäll/nedre bartaure.
Sen är det ju gigantiskt förbudsområde vid sulitelma som sträcker sig in i jokkmokks fjällvärld förbi sarek/akka osv...
Sen utöver dom så finns det en massa tillfälliga områden som blir förbud vid olika datum på vårkanten,så vissa grupper får vara själv i fjällen.

Så nog finns det alldeles nog med förbudsområden,där också. :eek:hwell:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Då är du inte särskilt bevandrad i dom fjällen med andra ord.

Från bäverholmen och ända till norska gränsen är det ett stort förbudsområde på hela vänster sida av laisälven och det sträcker sig långt in i västerbotten förbi ammarnäs osv.
Hela baksidan av pieljekaise nästan från jutis och ända upp till sädvajaure i höjd med ballastviken är förbudsområde.
Uppe från norska gränsen förbi mavas och miekak är det förbud och det sträcker sig ända ner till västerfjäll/nedre bartaure.
Sen är det ju gigantiskt förbudsområde vid sulitelma som sträcker sig in i jokkmokks fjällvärld förbi sarek/akka osv...
Sen utöver dom så finns det en massa tillfälliga områden som blir förbud vid olika datum på vårkanten,så vissa grupper får vara själv i fjällen.

Så nog finns det alldeles nog med förbudsområden,där också. :eek:hwell:
Jag bad ju om hjälp att fylla i luckorna. Hade helst tagit det utan din besserwisserattityd men vill du vara ett arsel så..
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Men Arjeplogsfjällen är å andra sidan ett gigantiskt stort område, även om det, som du "Sir Alop" skriver, finns en hel del förbudsområden, så är det ändå större ytor där du faktiskt får köra.

Vore faktiskt intressant att veta hur många % av fjällvärlden i respektive fjällkommun, som är avlysta för snöskoteråkning.
Tror faktiskt, utan att veta, att Arjeplogs fjällvärld nog är en av dom fjällvärldar i vårt avlånga land, som procentuellt sett har minst förbudsområden.

Så jag tycker faktiskt att "Vidgren" inte är helt fel ute, när han skriver att man "får leta efter skoterförbudsområden", men givetvis så är det ju bättre om det inte fanns några alls. :)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
passa dig för Ammarnäs, vindelfjällens största naturreservat. å mycket sura påskfirare med rävskinnsmössa köpt på modebutik i Stockholm. rattar oftast phazer och försöker köra på dig om dom tycker du kör för fort.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
passa dig för Ammarnäs, vindelfjällens största naturreservat. å mycket sura påskfirare med rävskinnsmössa köpt på modebutik i Stockholm. rattar oftast phazer och försöker köra på dig om dom tycker du kör för fort.
Lite märkligt... Jag bor i jukkas, finns en hel tomtearme turister här.. Sen har jag vagn i gränsen, där finn det fler miljömuppar än på miljödepartementet... Vi kör hårt, men inte där dessa muppar håller till, allt handlar väl om ömsesidig respekt, kör hårt men var uppmärksam och sänk farten när man paserar phazrar och skidåkare, skapa lucka å ge gärnet, klättra inte slänten utanför hotellets spa! Pudra 20min och ingen phazer eller naturmupp finns för att dokumentera vårat lilla fritidsintresse..
Detta var offtopic, men förbudsområderna skapas ju av dom som inte kan se sin egen påverkan..

Tycker det är ett bra initiativ att skriva om förbudsonråderna så man kan undvika dessa, rock on dudes!
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Området kring Saxnäs finns en hel del att köra på, Mycket snö är det där också. Finns inte nå mycke förbudsområden och dom som bor där vill faktiskt ha skoterturister där.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Lite märkligt... Jag bor i jukkas, finns en hel tomtearme turister här.. Sen har jag vagn i gränsen, där finn det fler miljömuppar än på miljödepartementet... Vi kör hårt, men inte där dessa muppar håller till, allt handlar väl om ömsesidig respekt, kör hårt men var uppmärksam och sänk farten när man paserar phazrar och skidåkare, skapa lucka å ge gärnet, klättra inte slänten utanför hotellets spa! Pudra 20min och ingen phazer eller naturmupp finns för att dokumentera vårat lilla fritidsintresse..
Detta var offtopic, men förbudsområderna skapas ju av dom som inte kan se sin egen påverkan..

Tycker det är ett bra initiativ att skriva om förbudsonråderna så man kan undvika dessa, rock on dudes!
jag är inte korkad, självklart får man hålla sig i skinnet när folk kan bli irriterande, det förstår jag och hoppas fler kan förstå det.
men sursatagubben som inte fått ligga på 16år och som tycker att en skoter inte ska framföras fortare än att kepsen kan sitta åt rätt håll har inte samma uppfattning av marchfart som de flesta andra.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hehe, men har du tänkt på hur stum dom blir när man stannar tar av sej hjälmen och frågar om det är något man kan hjälpa med när dom viftar så förfärligt, sen avslutar man med "ha en fortsatt trevlig dag"
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
man ska alltid ta av sig hjälmen om någon är otrevlig. är lättare att prata med någon som är uppjagad om dom får se ett ansikte. brukar underlätta om det inte är ett 15årigt ansikte också.
och fråga på ett vuxet sätt vad som dom stör sig på. är även bra att äga skog och hålla på med leder själv, då har man ett trumf på hand. ;)

fan nu lät det som att jag har stor erfarenhet av att folk skäller på mig när jag kör skoter..