Brister på Summit 583

nalle

Medlem
15 mar 2005
14
0
1
Kramfors
Går och lurar på att köpa en Summit med 583 rave motor. Vilka punkter skall jag kolla extra noga på när jag har hittat ett lämligt "objekt". Har hört att Summiten är rätt så törstig på soppa. Stämmer det? Mvh: Nalle.
 

tomps

Medlem
1 jan 2000
38
0
6
Östersund Sverige
Tjena!

Va ute efter en bra maskin för två personer, så modern som möjligt, med back, helst ingen tung riktig touringmaskin för runt 30000 (som jag tror det finns en hel del som är) ifjol. Och valet föll på en Summit 583 -96 och är väldigt nöjd än så länge. Prestanda som räcker och blir över för min del, inte så hård på soppa(ca. 2-2,5 l/milen med passagerare), går hyffsat i snön, hyffsat efter led, och bra att åka två på. Nu beror det ju på vad man har för referenser sen tidigare, men jag ville ha tidigast -96 för nya chassit med högboggien. Nu är min i mycket bra skick och gått ca. 800 mil, men kompet är riktigt bra i motorn, variatorerna funkar bra, inget som racklar än så länge. Och originalmattan ser riktigt bra ut, väldigt bra med tanke på att kammarna är 38 m.m.

Alltså en riktigt trevlig maskin med inte allt för hög förbrukning. Men jag tror man tjänar en hel del på att välja en med åtminstone S2000- chassit.

Mvh
Thomas
 

nalle

Medlem
15 mar 2005
14
0
1
Kramfors
Angående årsmodell, jag hade tänkt mig 94-96 ca. Det är en prisfråga oxå. Det låter som om Tomps är en nöjd Summit ägare. Tack för inläggen// Nalle.