Broms problem

Nicke3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
43
0
0
Nån som kan hjälpa mig med ett problem.Det är så här att när jag saktar ner till nääääästan stillastående så låser bromsen sig så att det tar kalletvärnit på fläcken.Jag har provat att byta till en ny bromsskiva men det hjälpte inte.Har provat att släppa helt på justeringen utan framgång.Det gäller en polaris widetrack 91.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är det hydraulisk eller mekanisk (wire) broms på den?

Om det är hydraulisk broms, så är väl bromsvätskan antagligen aldrig bytt, och det finns en hel del sega avlagringar i både huvudcylinder och bromsok. I så fall är det bara att plocka isär allt, tvätta rent med sprit eller ny bromsvätska, blåsa igenom bromsledningen med tryckluft och sen sätta ihop, fylla bromsvätska och lufta.

Om det är wirebroms av den "vanliga" typen med en hävarm och helix i bromsoket, så brukar sådana bli bra om man gör ren helixen noga och smörjer både den och anliggningspunkten mot bromsbelägget med molyfett. När du justerar bromsen sedan, så se till att hävarmen på helixen står vinkelrätt mot wiren när bromsen tar.

Ett sista tips: Kolla att det verkligen är rätt sida av bromsbeläggen som är vänd mot bromsskivan! Felvända belägg har förekommit...
 
1 jan 2000
14
0
1
Sävar Sverige
Om det är läckage på hydraliskt broms så kan hela bromsoket kladda ihop, har varit med om detta på bla motorcyklar. Har du riktigt otur kan det vara ventilen som sitter i bromsgreppet som har gett upp, kan gå att renovera, men ta och pröva å rengöra allt och byt bromsvätska från en obruten förpackning och lufta och pröva...
 

Nicke3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
43
0
0
Det är wire broms på den, så nu ska jag ut och skruva men det blir kallt för vi har -25 i dag.Tack för tipsen hoppas att det hjälper annars får jag nog prova att köpa nya belägg,eller vad tror ni??

 

Nicke3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
43
0
0
Ska bromsbeläggen vara lika tjocka?På min är det belägget som ligger mot hävarmen mycket tunnare.Så jag undrar om det bara är normalt slitage eller om det kan göra så att det låser upp bromsen,tror ni att det blir bättre om man skiftar sida på beläggen för jag tycker att bromsskivan ligger väldigt nära växellådan och då skulle jag få ut den ca:5 mm!