Bromsen tar för långt in mot styret

Siimon26

Välkänd medlem
26 feb 2012
104
0
6
Uppsala
hej har en crossfire 09 som bromsen nästan tar ända in mot styret på. jag har bytt olja och luftat och kollat bromsklossarna som ser ut som nya. Så är de någon som har nått tips ?

Tack på förhand
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
hej har en crossfire 09 som bromsen nästan tar ända in mot styret på. jag har bytt olja och luftat och kollat bromsklossarna som ser ut som nya. Så är de någon som har nått tips ?

Tack på förhand
är klossarna bra å de fortfarande är så , så finns det bara ett alternativ. Lufta mera !:whistle:
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Måste vara lite luft i systemet, får inte vara någon luft alls. Fyll fullt uppe i behållaren, stäng igen och öppna avluftningsnippeln nere vid bromsoket, bromsa tills det kommer ut olja. repetera till det känns bra :)
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Jag har haft samma problem på min också, klossarna var det, fast det borde ju inte påverka om allt är som det ska tycker jag, inte på MC i alla fall. Cross hojjar kan ha samma problem hörde jag av en kompis så därför testade jag klossarna.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Du kan prova trycka in olja "bakvägen" dvs. in genom luftningsnippeln med en liten spruta och en slang, ett annat tips är att lossa bromsoket och ha det högre än huvud cylindern när du luftar (kom i håg att ha något imellan klossarna som motsvarar skivans tjocklek.
 

Siimon26

Välkänd medlem
26 feb 2012
104
0
6
Uppsala
Har nu provat alla era förslag och det blev otroligt liten skillnad. Det är fortfarande så att jag kommer klämma fingrarna när jag ska bromsa :(
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Tyvärr så kan det vara svårluftat när handtaget sitter så högt i förhållande till oket plus att det är så litet slag på bromscylindern.
Det som händer när du pumpar upp trycket är att luftbubblorna vill sträva uppåt och när man öppnar nippeln så åker dom neråt.
Ett tricks som brukar funka bra är att ta bort locket på behållaren, dra in handtaget det som går och tejpa fast det mot styret över natten. Sen kan man få pumpa ett par gånger för att få upp trycket ordentligt när man har tagit bort tejpen.
Har provat det ett par gånger och det har funkat bra.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hade exakt samma problem på min hoj (Triumph). Det visade sig vara en defekt bromscylinder. Öppna behållaren vid handtaget fyll upp till miniminivå. Kolla noga om det trycks in olja i behållaren när du bromsar (det ska vara helt stilla i behållaren när du pumpar på bromsen). I annat fall så är det bara till att köpa nya tätningar till cylindern alternativt nytt bromshandtag/bromscylinder.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jo, det brukar visst spruta upp bromsVÄTSKA ur behållaren och det är absolut inget fel.

Det ÄR trixigt att lufta bromsen manuellt på småbromsar som på skotrar ATV's och crossar. Underlättar om man trycker sakta och försiktigt.
Absolut bästa, tycker jag, är att SUGA vätskan från bromsoket. Jag använder en vacuumpump för AC-rep.&vacuumbagging kolfiber.
Det finns dock andra verktyg för det, används på bilverkstäder, tror det finns t.om på Biltema men då är dom tryckluftsdrivna.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk