Bromsentar långt ner

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Tjena!

Har nu inför vintern köpt en f6 2008 och tycker att bromsen tar väldigt långt ner. Räcker det att lufta bromssystemet eller behöver man gå in och ändra något mer tro?
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Okej. Det är ju betydligt enklare att lufta bromsarna så börjar med det och ser hur det får innan jag börjar meka med bromsskivor.

Vad för bromsvätska /bromsolja bör jag använda till f6 2008?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.148
108
63
Är bromsbeläggen slut gör det ingen skillnad att lufta och fortsätter du köra så kommer du förstöra bromsskivan. Har du lite bromsvätska är det ett tecken på att beläggen är slut då kolvarna i oket åker långt ut.

Så kolla det först!

Bromsväska köper du på närmaste mack eller biltema, DOT 4 eller högre.
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Bra svar här!

Jag har aldrig provat lufta bromsar så ska ändå prova det imorgon, var iväg och köpte lite DOT 4, en fråga vad gäller luftningen på F6:an, har kollat lite och det ska finnas en nippel vid bromsoketvid en del lutningar. Är det samma med denna modellen? isf, var sitter nippeln?

Andra grejen är att jag har aldrig heller bytt belägg, nån som har stött på en bra guide för att göra det och vilka belägg bör jag köpa?
 

JonteiÖvik

Aktiv medlem
16 feb 2013
90
0
6
Ö-vik/Jokkmokk
taget från servicemanualen för min sx 600 09
1: remove the pin securing the brake pads to the caliper assembley

2: remove the brake fluid reservoir cover; then remove most of the brake fluid from the reservoir.
replace the cover (NOTE the above procedure will allow room for the fluid from the caliper when the pistons are pushed into the caliper for installing new brake pads.replacing the cover will prevent fluid spill.)
3: using a pair of pliers pull one brake pad out of the caliper assembley
(NOTE changing one brake pad at a time will prevent one piston from pushing out the other piston from the caliper.)

4: using a flat-blade tool, slowly and carefully push the piston into the caliper.

5: position the new brake pad into the caliper

6: repeat step 3-5 for the other pad; then secure the pads with the pin.

7: remove the reservoir cover and remove the remaining fluid; then fill the reservoir with fresh fluid.

8: pump the brake lever to ensure correct positioning of the brake pads; then release.

9: fill the reservoir to the proper level with fresh fluid.

NOTE when new brake pads are installed, a "burnishing" process is required. drive the snowmobile slowly and compress the brake lever several times until the pads just start to warm up; then allow them to cool down.this procedure stabilizes the pad material and extends the life of the pads.



hoppas det hjälper för att det var jävligt jobbigt att skriva;)
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Skruvade lite idag och såg att beläggen såg bra ut, inte för att jag har något att jämföra med men fick känslan av det. Började lufta efter konsten få regler men tycker inte att det ger någon effekt. Höll på i 10 - 15 min. Först kom det lite luft men sen bara olja.

Bör jag hålla på längre med luftningen?
Kan jag göra fel när jag luftar fast jag inte ser någon luft?
Andra tankar om varför den tar långt ner?
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Ja det verkar det som, hade lite svårt att få ihop det =)

Men för att spåna vidare, hur kommer det sig då att den tar så långt ner?
Hur bred bör skivan vara?
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Varför kan det inte vara den?

Iofs, var och mätte och kollade lite nu och inget av det verkar vara slitet...
Får inte riktigt ihop detta =/
 

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Hade samma problem. Luft efter alla konstens regler vart inge bättre.byte broms backar så vart det bra mycket bättre än innan. När jag fick tipset att lufta "bakvägen" vart det nästan som nytt. Tog en spruta fyllde den med broms olja anslöt denn vid luftnings nippeln på bromsoket och tryckte upp olja till handtaget.