bultar till helixen går av proclimb

enduro583

Välkänd medlem
14 nov 2008
238
0
16
gällivare
hej är det någon annan än för mig bultarna i helixen går av. det har hänt både för mig 2 gånger och för bror 2 gånger
 

Dellen

Ny medlem
1 jun 2009
2
0
1
Norrfjärden
Tjena, mina bultar har gått av en gång vid 50mil, när jag pratade med min åf sa han att det var ett problem dom hade på 2012:erna men att bultarna skulle vara utbytta till 2013.

Men jag har då en 2013 ons m8. Har även hört om en annan med exakt samma skoter som åxå fått lämna in för samma sak. :eek:hwell:
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Mina har gått av med, ca 320mil körda. Skallarna på bultarna gick av (tur) så gängorna stack upp ca 10mm.

Min är inlämnad för service samt check av sekundären, fick lite köttsår i aluminiumet, så jag vill ha lite nya saker på garanti.

Kommer antagligen när jag får igen maskinen byta ut bultarna till 12/9 kromstål samt trycka på lite värre låsvätska.
 

niklaws

Välkänd medlem
16 dec 2011
178
0
6
luleå
Polaren har en xf 800 hc -13 och där gick tre bultar när vi var i fjällen senast.. maskinen hade just gått 100mil.

mycket märkligt fel
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
En bekant råkade ut för det i fjällen när vi var upp sist, 120mil på mätaren om jag inte minns fel.
Verkar vara ett utbrett problem.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. Det är väl inte så konstigt att bultarna går av då man har en variation med så dålig passform mellan Helixen och rullarna så att det smäller jämt och ständigt ej bara vid backning. Problemet är att inte rullarna ligger tight mot helixen och då variation greppar och du har en millimeter spel där så blir det en djävulsk påfrestning på bultarna som håller helixen och det problemet löser man inte med att sätta in herrejösses bultar till helixen utan man flyttar problemet utanför garantitiden så att vi får lösa det själva sedan. Förr eller senare så kommer bultarna att smälla av eller så går helixen sönder = dyrt som fan för dig och mig. Kommer personligen att lämna in min maskin till ÅF nu när säsongen är över för att dom ska få fixa till några skitgrejer som jag har hittat bl.a. Sekundären och stänklappen. Mitt fäste till dynan var bara nitat på en sida så att min dyna kliver/släpper i framkant med en skada i tyget som följd. Ska bli kul hur man löser det.
 

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Är absolut inget fel på bultarna, sitter ju 12/9 redan. Problemet är att loctiten går upp pga hög värmeutveckling i sekundären, bultarna rallar med andra ord upp och självklart klipps dom då av. Borde finnas någon loctite som tål högre värme någon? :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Man fick ju fan värma bultarna så man var tvungen att ha handskar för att få lös dom!
Kör då med vanlig blå loctite efter montering av v-kit, körde först 10 mil sen tog jag i sär
Och plockade plastbrickan, har sedan dess åkt 60 mil till utan att det rallat upp. Kan ligga nått i dålig passform, osv dock, är ju jäkligt konstigt att sekundären blir varmare än primären? Har inget slir i variatorerna men nått måste ändå vara galet, med std variator grejor var det ännu värre, tog inte många minuter innan det luktade rem!?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Hörde en teori att det var plastbussningen som gjorde att bultarna gick av.
I och med bussningen så kan inte variatorn växla ut och då hamnar allt remtryck på bultarna istället.
Jag har dock inte kollat nått i min variator. Den ska vara uppdaterad men ja har inte haft problem med bultarna ännu.
 

enduro583

Välkänd medlem
14 nov 2008
238
0
16
gällivare
jag tror inte det hjälper att man stoppar hårdare bult för om man kollar på bultarna hur dem gått av så är de ju rakt av, jag tror man måste testa med segare bultar som vanliga 8.8 i stället