buskörning

Mr lalle

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
de står ofta om skoterförare som buskör.
jag har själv en massa kompisar som kör som idioter och älskar att fly från polisen när dom kommer med bil och om man säger att de är onödigt så blir de samma svar "vem fan bryr sig bara för att du inte törs". vem fan törs inte reta en snut i en bil? dom har ju ändå ingen chans att ta en men de är ju de att de blir mer och mer förbud de är de ja är rädd för. fortsätter de såhär så räcker de med att dom höga herrarna blir less på alla klagomål och förbjuder skotertrafiken helt o hållet
 

Mach Z

Välkänd medlem
1 jan 2000
190
0
6
Håller med till 100%.
Vill inte att det ska bli som
för grabbarna i Norge.
Hur kul blir det att åka på
"helspänn" jämt?

 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Vi måste hålla oss till de regler som finns, skoterkörning är egentligen ganska fri med vissa undantag. Så alla som buskör kan dra ner alla skoterförare i skiten så att "de höga herrarna" som någon uttryckte det förbjuder ännu mer. Men jag tror att det kommer att dröja innan skoterkörning blir totalförbjudet.

Ingen (med visst undantag) av de som har stor makt i landet kan förbjuda skotrar, då kommer det att bli folkstorm och jag är säker på att ca 70-80 % av landets skoterförare skulle vara villiga att demonstrera mot de höga herrarna som blåser fram i sina sportbåtar som släpper ut ca 30% av bränslet rakt ned i vattnet... Skotrar är inte på långa vägar lika farligt som sportbåtar, även om snöskotrar självklart inte är bra för miljön.

Kort sagt, jag menar att om man överväger att slopa skotrar ska då vi i mellersta och norra sverige kräva att fritidsbåtar förbjuds. Och det vill ju inte de höga herrarna som själv kör fina båtar...
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Mr lalle Frågan är väll om dina så kallade kompisar är något att spara på annmäl dom så att dom fattar vad några få indevider kan ställa till det med.
Hur kul blir det då för dom som är så hårda nu!!!
Klart svaga typer...

Tacka vetja 3liter milen äkta tvåtakt!!!
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Såklart man ska "busköra", det är ju det skoteråkning går ut på..?? Tycker iaf jag.
Meen..det ska ske i skogen, på sjön, där man bara riskerar sitt eget liv o lem.
Men det är ju tyvärr många som kör så i samhällen, och det förstås, det är ju där folk finns, och ska man vittsa, så ska man ju göra det där det finns nån att göra det för.
För många tror tydligen att "jag är den enda som vet var gasen sitter, och då blir ju alla andra impade när jag visar att JAG kan minsann trycka jag".
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Jag vet hur det funkar, och det är klart att man behöver köra av sej en gång om dagen för att stilla sinnet.
Men man behöver inte reta upp varenda skoterhatare så att de får vatten på kvarnen
eller???
Att det finns friåkning fortfarande är ett under, men hur länge till finns det kvar???
Så man bör nog använda insidan av huvudet när man vill ha kul, så kan vi ha kul många år framåt eller hur.

Tacka vetja 3liter milen äkta tvåtakt!!!

 
N

Nilla

PolePosition!
Dom kommer inte förbjuda skotrarna, det kommer att bli som i Norge, att man bara får åka på markerad led. Och det är ju otroligt spännande, men frågan blir ju rätt så patetisk hur kommer det att bli i värkligheten, vem kommer att bry sej som man säjer. Och då har det skapats ett nytt problem, om dom är så naiva som det värkar att det kommer slutas med skoterkörning utanför markerad led, så har dom inte fattat att dom har jävlats med en hel folkrörelse.
Vad kommer det att kosta oss skattebetalare, med mer polis som måste ha helikoptrar och värstingskotrar för då ska det visas statuerande exempel, hur mycket muskler det finns att ta till...
Jag menar att dom inte har resurser att ta hand om de som redan är utanför samhället, så vart i hel friden ska de få mera resurer ifrån.
Först förbjuder man = minskade skatteintäckter, och sedan ökar man utgifterna en dålig ekvation.
Men dom sparar väl in på norrlanstödet på någe vis, så ni får åka till fjollträsk när ni behöver sjukvård, for skotersyndarna ska inte komma undan!!!

 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Joo, men det jag menar är att om det blir problem för oss skoterförare så kommer det bli problem för sportbåtsförarna. För det talas jämt och ständigt om de farliga, illaluktande, högljudda, livsfarliga skoterkörningnen. Men på sommaren är det fina och dyra sportbåtar som glänser i solen och ytterst få som klagar på dess utsläpp. De som bestämmer (vet att det är demokrati men ni förstår vad jag menar) bor oftast i stockholm och många bedriver sina intressen på vatten under sommarhalvåret. De skulle aldrig vilja att någon tog deras båtåkande ifrån dom, men vi som kör skoter får mycket skit, sänkta bidrag från kommunen till skoterklubbarna.... Men men, blir det som i norge säljer jag snöhästen och, ja typ sysselsätter mig med hmm ponnyridning kanske..

Men jag är väldigt säker på att vi kommer att få köra relativt obehindrat "mången god tid framöver". Men att det helt klart kommer bli mer begränsat, och snart kommer det mer 4-taktare (med effekt) så börjar även de problemen på att vara lösta. Ingen kan egentligen påstå att vi har sönder marken under oss när vi kör....

Men helt klart, juh fler buskörningar inne i samhällen och andra vansinneskörningar kommer att göra skotrar än mer impopulärt bland våra bestämmande och skoterhatare.
 
N

Nilla

Jag förstår precis vad du menar, för jag är utsatt både på vintern och sommaren.
Jag har en alubåt som är 6,2m med en yamma 2,6 liter 200hk och det ekiparset är inte rumsrent, men jag kör inte 70 knop i hamnen i allafall. Jag håller på med sportfiske och är inte omtyckt av nätfiskarna här hemma. Och på vintern åker jag skoter så mycket jag bara kan, sen åker jag några svängar till norrland varje säsong. Men jag busåker inte varken hos er eller här hemma.
Man är ett hatobjekt helt änkelt!!!
Men jag tror inte de kommer att klara av några större resrtektioner, för att vi är för många som åker skoter. Men jag är lite brydd över att vi inte är bättre organiserade än vi är, var är vårat samarbetsorgan någon stans.
För enligt damerna på filmen från Norge så är vi skoteråkare så många att vi kan själpa hela regeringen om vi bara vill, och det kan nog stämma men vi måste ha något samarbetsorgan om vi ska komma någon stans.
 
T

The Observer

Skulle tro att det hela kommer att regleras, som allt annat, via försäkringsbolagen.

Försäkringspremierna kommer att bli så höga att vi inte längre har råd att ha skoter. Alternativet är att bolagen kommer att vägra försäkra sk "värstingskotrar". Deras uppfattning om värstingskotrar kan börja vid 300 cc och 25 hkr. Det finns bolag som redan idag vägrar försäkra vissa skotermodeller.

Man ser en trend i detta och jag är rädd för att den kommer att hålla i sig om buskörningar med åtföljande krascher och skador fortsätter att öka.

Jag har 2 st nya 700 cc maskiner och försäkringspremien för kommande år aviseras till nästan 11 000 kr/st. Fortsätter detta är det nog risk för att man antingen lägger av med skoter eller skaffar sig ett par "lappmoppar" på 380 cc och endast trafikförsäkrar dessa.
 
G

Grus-Kalle

Håller med The Observer, det är nog försäkringsbolagen som till sist ser till att vi inte kör skoter alls framöver!