Bygga egen slutburk!

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Tjenare!
Har en f6-05 som jag skulle vilja testa bygga slutburk till.
Hur går man tillväga?
Hur ska man få motstånd/hur vet man vilken motstånd man ska ha?

Någon som till och med försökt göra det på eran skoter?

Detta är inget seriöst utan tänkte bara bygga för ljudet.
Hjälp uppskattas!;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
om du vill ha optimal effekt, med uträknat motstånd, samt undvika att bli hatad (både av skoteråkare, skidåkare och annat löst folk), så skrotar du dina planer.

Med frågorna du ställer så misstänker jag dessutom att du är fel person att bygga en avstämd "slutburk"
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Jag bor en bit från grannar ute i skogen så ljudet är inget problem för allmänheten;) Kör aldrig i närheten av hus oftast;)
Hur räknar man ut vilken motstånd man ska ha?

Ja,jag hade inte tänkt bygga för tystnad;) Självklart vill man höra den smattrande 2-taktarn!;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Om du kör i närheten av hus eller inte är oviktigt. Kör du så NÅGON överhuvudtaget måste passera dig eller vara inom 100 meter från dig är det inte kul.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Tjenare!
Har en f6-05 som jag skulle vilja testa bygga slutburk till.
Hur går man tillväga?
Hur ska man få motstånd/hur vet man vilken motstånd man ska ha?

Någon som till och med försökt göra det på eran skoter?

Detta är inget seriöst utan tänkte bara bygga för ljudet.
Hjälp uppskattas!;)
Om du nu skulle vilja bygga en korrekt slutburk (som inte tappar effekt) som antingen är tyst eller en äckel burk.. så räkna åtminstånde med att det kommer att gå åt någon kolv och ev cylinder. Så frågan är om det är värt det då? Nä kör vidare på originalburken för den är till 99.99% väl fungerande och håller ljudet på en lagom nivå. Forskarna i USA har ändå lagt ner flera års av utveckling för att komma fram till den ljuddämparen, så att göra en själv som ska fungera minst lika bra kan kosta en slant (i kolvar och cylindrar).