Bygga eget släp

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Har en granne som byggde ett eget släp av en gammal huvangn..Och det gick fint bara du kapar fjädrarna eftersom att det inte blir samma tyngd när man tarbort huset:p Asså hjulen står snett..

Lycka till!
/Mvh Jonas
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
första tanken är att tänka på balansen på den..... gär lite grova mått och lägg på matrialet och sedan dubbelkolla så du inte får för högt kultryck av vagnen i sig.

Nog kan du vikta up den senare om det blir lite obalans men det är nog lite surt att få en 200 kg tyngre vagn bara för att du fick flaket för långt fram och skapa ett kultryck på 250 kilo eller nått :)

100 kilo är ett bra kultryck när man har last på så det är nog bara o sikta mellan 0 och 100 för ett bra kultryck.

Sedan så är det nog värt o kolla vad det är för bromsar och hur påskutsbromsen upför sig utan ett "hus" som tyngd.


Men kul ide hoppas på lite bilder och jox i framtiden
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Ja, det skall bli spänande och jag kommer att uppdatera denan tråd all eftersom, arbetet fortlöper. Dock får jag inte vagnen förän i mitten av Juni.

Självklart måste man tänka och testa sig fram hur det blir med viktfördelningen.
Förmodligen blir det inga sidolämmar endast skärmar. Hur man skall göra med uppkörningsrampen, vet jag dock ej... än.

Gott om lastöglor skall man ha och eventuellet en 12V vinch framtill på vagnen för uppdragning av skoter eller bil.
 

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
¨var hos en idag som hade byggt en vaga på vagnen ..så när han körde upp skotern så tippa den i låsläge..väldigt smart pryl:p:D.. så tycker jag att du också ska göra.. slipper man ha ramp på vagnen ..
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
okej.. är de bråttom?
Som alltid när man önskar sig något, så är det bråttom :D

Nä, egentigen ingen panik, men roligt vore det med bilder.
Om du mailar dem till mig eller lägger ut dem i denna tråd spelar ingen roll.

Stora bilder går ju inte att lägga ut och då är det ju mail som gäller.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
det är en bättre ide att bygga en helt ny vagn:köp en trasig husvagn eller köp ny axel och nytt drag på tex varuhuset som börjar på "jul" .Sen skriver du till vägverket och ansöker om ett nytt chassienr.Så får du en vagn av 2007 års modell
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
visst behöver de inte vara bromsat nuförtiden? om man gör ett nytt och man får ändå köra 80
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
det är en bättre ide att bygga en helt ny vagn:köp en trasig husvagn eller köp ny axel och nytt drag på tex varuhuset som börjar på "jul" .Sen skriver du till vägverket och ansöker om ett nytt chassienr.Så får du en vagn av 2007 års modell
Kanske det är detta jag skall satsa på med min husvagnsram.
Men då måste man väl först avregistrera husvagnen först?


visst behöver de inte vara bromsat nuförtiden? om man gör ett nytt och man får ändå köra 80
Ja om släpets totalvikt inte överskrider 750 kg.
 

Nick Name

Aktiv medlem
4 apr 2005
50
0
6
Piteå
Stopp,stopp,stopp.
Vad du än gör så avregistrera EJ vagnen. Du kan ställa av den , men vad du än gör så "skrota" den inte. Då du har gjort det så finns det bara ett att göra. Du får en jättefin båtvagn med LGF skylt som får gå i 30 km/h. Bygg om i vanlig ordning och låt besiktningen vara med och bestämma hur den skall vara utformad, det gjorde jag och fick på köpet en vagn som gick igenom besiktningen lätt som en plätt. Att få ett nytt chassinr via brevväxling med vägverket går ej. Behåll din vagn som det är i pappret så fixar Bilprovningen allt med det andra när du ska göra en registreringsbesiktning av den nya vagnen.

Mvh Nick
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Jag läser, tar åt mig och begrundar.

Ni som har släp gjorda på en husvagnsram. Lägg gärna in bilder.
Känns som detta intresserar många med är lite omtalat här i forumet.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
du snackar i nattmössan det går hur bra som helst att få ett eget chassienr.det kostar 1200:-,sen kostar besiktning och vägning ca 1500:-
däremot håller jag med om att man inte skall avregistrera den gamla vagnen.Men det skrev jag inte i inlägget heller.
 

Nick Name

Aktiv medlem
4 apr 2005
50
0
6
Piteå
Ok, tar av mig nattmössan och tar till mig det. Men är det inte lite slöseri med dollars att betala 1200 kr till ingenting om man redan har ett chassi?
När jag byggde för två år sedan så fick jag höra av besiktningen att det inte skulle gå att regga in en redan "skrotad" vagn,avställd var inga problem. Jag förmedlar bara vad som sades till mig, försöker ej att vara nån expert på området utan förmedlar bara mina egna upplevelser och kontakter jag hade vid mitt bygge.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Jesuskristus vilket kackel om att bygga en vagn det är väl bara att gå in på närmaste bank och ta ett lån på 99år och köp en vagn ny lr beggad, jag menar en vagn kan man andvända till så mycket annat än att bara dra en skoter och om man sköter den så håller den nästan livet ut.
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
ja, men sitter man med en ram och har lust att bygga ett eget släp...



Jesuskristus vilket kackel om att bygga en vagn det är väl bara att gå in på närmaste bank och ta ett lån på 99år och köp en vagn ny lr beggad, jag menar en vagn kan man andvända till så mycket annat än att bara dra en skoter och om man sköter den så håller den nästan livet ut.