Bygga fsx ramp

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Jag och 2 polare byggde en lite oseriös ramp i trä. ca 2.2m hög. Inte så sprättig och ej så seriös vinkel. Det var rätt kul att hoppa i den rampen men till nästa år är vi sugen på bygga en seriösare ramp av järn och mer kick så man flyger högre.
Det jag undrar är hur man ska bocka järnen för att få bra vinkel. Ska man använda någon maskin eller liknande eller vad brukar folk använda för att få vinkeln/sprätten bra?
Skriva gärna flera tips!
MVH Patte

Fsx/fmx ramp ritningar vore roligt ifall någon har!
Går ju kombinera fsx/fmx så det går köra på sommaren me crossarn.
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Tack för dessa ritningar och tips. :)
Men om jag nu vill ha böjjen på rampen som den dära, vad ska jag använda för något för att kunna bocka/böjja den?
Rampen vi har nu av trä har ingen "mjuk" böjj, den är "kantig".
Så gärna tips angående hur man kan böjja järnen som t.ex ovanstående skrev radie 8m konstant..
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
jo det var ju inte så dumt :p
Blir nog ett ramp projekt till sommaren kanske.
Hittade en sorts ritning på scs comp ramp. Är det någon som testat en sån? är det en bra skoterramp?
Eller är superkick rampen bättre? ser lite väl "sprättig" ut, man måste ju törsas hoppa också :)
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Funderar också på att bygga ramp till skoter nu under sommaren.

Du kan ju ge ett pm eller lägga upp bild i tråden om du hittar några bättre ritningar än mina från FSX ;)
 

Diggity

Välkänd medlem
13 okt 2010
194
0
6
Drar upp en gammal tråd igen, men håller på med en ramp och undrar vad man ska använda för plywood? Finns ju en uppsjö av olika sorter.. Billigt är ju ett +! går ju några skivor. rampen ramen är 200cm bred men skivorna gör den till 240cm bred å själva plyfa längden i rampen blir 630cm lång. Även vad man brukar ha som "glidyta"
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
18 eller 21mm Baselitbehandlad P30 takplywood C-C från tex Vänerply, finns hos välsorterade byggvaruhandlare. Spontad på långsidor och antimögelbehandlad. Vattenfast limmad. 18mm finns som 5-lagers och 7-lagers plywood. Fler lager = stadigare och dyrare. 21mm är 7 lager.
 

Diggity

Välkänd medlem
13 okt 2010
194
0
6
18 eller 21mm Baselitbehandlad P30 takplywood C-C från tex Vänerply, finns hos välsorterade byggvaruhandlare. Spontad på långsidor och antimögelbehandlad. Vattenfast limmad. 18mm finns som 5-lagers och 7-lagers plywood. Fler lager = stadigare och dyrare. 21mm är 7 lager.
Tackar, ska åka ut imorn till bygghandlarna å höra vad dom har att erbjuda.. Man brukar ju även lägga nån typ av hårdplast där skidorna går, annars är man ju genom skivan på nolltid. Tips?
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
det ska ta ett jävla bra tag innan du har skivat upp plywooden, vi körde då som fan i min lilla ramp, å den höll då hela vintern utan större smärta, men pengarna styr ju, har du råd, så kör på plast/massonit!